Svar: Mælkebehov - 8 mdr.
30. august 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Marianne
Du skal give din dreng jerntilskud, når han ikke får min 400ml modermælkserstatning eller vælling dagligt. Det handler ikke om at han mangler jern nu, men om at forebygge jernmangel mellem 12-24 måneder.
Derudover tænker jeg dog også at hans mælkeindtag jo også handler om at han skal have kalk nok. Calcium er vigtigt for hans knogler, opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det dækkes altså af den modermælkserstatning han skal have dagligt og af den almindelig drikkemælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv. Hvis jeres dreng afviser flaskerne nu og således har et minimalt indtag af mælk og dermed kalk, så kan det være en god idé at tilbyde ham lidt mere komælk og derudover tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at give ham dagligt kalktilskud.
Det er helt normalt at flaskerne i løbet af dagen forsvinder først og at jeres dreng ikke er synderligt interesseret i disse er sådan set okay. Flasken med vælling inden sengetid er super god, kunne du ikke prøve at tilbyde ham en flaske vælling mere sen aften inden du selv går i seng? Og hvad hvis han vågner i løbet af natten, hen mod morgenstunden - vil han så ikke tage imod en flaske der?
En plan for dagen uden flaske om dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt - evt. frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, tilbehør af kogte grøntsager, pastaskruer, små stykker frikadelle osv. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende. Frisk frugt. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mere og mere mad som I spiser, fortsat noget moset og noget i stykker, mad med bid i. Vand eller mælk af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne
Netop det at tilbyde flaskerne i ydertidspunkterne, hvor jeres dreng spiser mere eller mindre imens han sover kan være en rigtig god idé. Det handler jo også om at han skal have væske nok og spørgsmålet er om han kan indtage den mængde han reelt har behov for af en kop ...
Hvis han vejer 8-9 kg, så skal han have 1200-1300ml væske i døgnet, altså en hel del. Så ved siden af de 2 x 200ml vælling, så skal han altså kunne drikke meget, hvis han springer de øvrige flasker helt over ...
Der er altså tale om et reelt mælkebehov som normalt ligger på 500-600ml i denne alder og så et væskebehov, som er på mindst det samme.
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske