Svar: Selv falde i søvn
30. august 2009
Alder:
14 mdr.
Hej Maibrit
Håber det er gået godt med vuggestuestarten her de første dage ... uh, det er spændende - fagre nye verden :)
Det er helt naturligt at Valdemar har brug for jer 10-15 minutter om aftenen, når han skal sove. Det er rigtig svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne, det er rigtig svært at lukke øjnene og sige godnat.
Han har stadig en alder, hvor han ikke helt forstår hvor I er, når I går fra ham og han kan stadig godt føle sig forladt og ensom, hvis I bare putter ham og går - han kan ikke forholde sig til at I er i stuen på den anden side af væggen og derfor vil de fleste børn blive ulykkelige, hvis man putter dem og går. Omkring 16 måneders alderen begynder børn normalt at have en lille smule fornemmelse af at man er der, selvom man er ude af syne.
En metode man kan forsøge at bruge er dog at være til stede rummet eller lige uden for døren og så lave noget praktisk. Det kan være at stryge tøj, arbejde på computere, lægge tøj sammen. Det er vigtigt at være i nærheden, så Valdemar kan se og høre jer og så I kan tale med ham og evt. synge for ham ligesom I gør nu. Det handler altså om at vise ham at I er der, berolige og betrygge ham til at sove og stille og roligt lære ham at sove selv uden tæt fysisk kontakt.
Hvis I står og stryger, eller laver noget andet praktisk, så kan I fint sige til ham "mor er lige her, læg dig ned skat, nat-nat" og på den måde berolige og betrygge og holde fast i at det er sengetid nu. Stille og roligt - netop i takt med at han begynder at kunne forholde sig til at I er i stuen, så vil I så kunne begynde at gå lidt til og fra - altså putte ham, læse en godnathistorie eller lignende, kysse ham godnat, gå lidt ud, komme tilbage igen, putte dynen om ham en ekstra gang osv. Nogle gange vil han måske kalde "Moar" skal lige sikre sig at du stadig er der, så kan du kalde tilbage "jeg er lige her skat, læg du dig til at sove", nogle gange må du ind på værelset, vise ham at du er der, kærtegne ham lidt osv. og så falder han atter til ro og falder roligt i søvn.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske