Svar: Sove på værelset hele natten
30. august 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Maibrit
Det er helt vildt hyggeligt at sove med børn, det synes jeg også - men det er nu også rart at have sengen for sig selv det meste af natten, for man sover nu ofte bedst på den måde og så er der jo også et samliv mellem mor og far, der skal fungere bedst muligt :)
Hvis han vågner allerede kl. 22-01, så synes jeg at I skal prøve at få ham til at sove videre i hans egen seng igen. Nogle gange er du nødt til at tage ham op, evt. give ham lidt vand, sidde lidt med ham inde på værelset osv. og så må du prøve at putte ham igen. Andre gange er han så tryghedssøgende (jvf. han ved ikke at I er i stuen/soveværelset og han føler sig forladt og alene) at I er nødt til at tage ham ind i jeres seng. Men når han så atter sover og du føler pladsen er ved at blive lidt for trang, så må du faktisk gerne lægge ham tilbage i egen seng igen.
Netop det at han begynder at vågne i sin egen seng kan godt påvirke ham, så han også bedre bliver i den hele natten igennem og på sigt vil det også hjælpe at han falder i søvn mere eller mindre af sig selv om aftenen.
Jeg er helt enig med dig i at det sandsynligvis vil være en god idé at vente med at ændre søvnritualer og skabe nye vaner, når han lige nu skal køres ind i vuggestue. Det er naturligt at han i denne periode, vil kunne drømme mere, have behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed (fordi I er adskilt om dagen) og derfor også søger jer mere - især om aftenen og om natten mærker man ofte dette meget.
Så I må prøve at finde balancen mellem at give ham den tryghed og nærhed han har behov for, men også bibeholde og sørge for gode vaner, gode rutiner, som kan fungere for jer alle fremover.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske