Svar: Søvn, rytme og mælkeindtag
25. maj 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Kirsten
I en alder af 7-8 mdr. vil din søn fortsat have behov for både at sove formiddag og eftermiddag, og det er naturligt at han sover ½ time ekstra en gang imellem. Den dagsrytme du beskriver lyder alt helt fin og helt fornuftig.
Det vil være en god idé at du forsøger at bibeholde denne rytme ved at forsøge at gøre det samme hver dag. Børn elsker det genkendelige og det giver tryghed. Det vil sige at du forsøger at putte ham på ca samme tid og putter på den samme måde.
Med hensyn til at drikke af kop, så gør øvelse mester. Børn der er blevet ammet meget har ofte en rigtig god kæbemuskulatur og vil være gode til at drikke af en kop. Det kan være en fordel at I tilbyder ham vand eller mælk af en kop som ikke er for stor. Det kan være et snapseglas eller et lille bæger, som han kan forme munden om og kigge over. I lærer ham det bedst ved at tilbyde ham lidt at drikke ved hvert måltid og også gerne lidt ind imellem, hvis han virker tørstig.
Med hensyn til mælk, så må han gerne tilbydes lidt sødmælk af en kop (sødmælk i flaske duer ikke, da det bliver en for stor mængde). Sundhedsstyrelsen anbefaler fuld amning til 6 mdr´s alderen og herefter delvis amning til 12 mdr, eller længere.
Hvis du vælger at stoppe med at amme, så skal din søn tilbydes erstatning i stedet for modermælk. Erstatning kan gives af flaske og af kop. Først fra et års alderen kan mælken bestå fuldt af sødmælk, eller letmælk hvis han hører til de store børn.
Erstatning er tilpasset barnets behov for diverse mineraler og vitaminer. Et barn på jeres alder vil ikke kunne dække sit behov udelukkende på skemad.
Frem mod 9 mdr´s alderen skal han have 3/4 liter mælk i døgnet og den mængde nedsættes langsomt til ½ liter frem mod et års alderen. ½ liter er den mængde han skal have fremover (efter 1 år). Når man beregner mælkeindtaget tæller en portion yoghurt også med.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske