Svar: Sove alene ...
31. august 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Bruun
Det er en forudsætning for at kunne sove alene om natten og kunne undvære mælk at hele dagen indeholder alt hvad han har behov for - her tænker jeg både på indtag af mad og mælk og også behov for nærhed og fysisk kontakt.
Du skriver at du ammer inden han skal i seng og at I ikke længere giver mælk om natten - det lyder som om at han altså skal klare sig uden mælk fra ca kl. 20 til næste morgen tidligt og det er faktisk de færreste børn der kan dette i denne alder. Det kan altså være et reelt behov for amning eller mælk der gør at jeres dreng vågner om natten og det er naturligvis vigtigt at I sikrer jer, at det ikke er tilfældet og at I har nogle realistiske forventninger til ham :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30-10: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende, ev.t små brødhapsere, hvis han virker parat - måske er det for tidligt. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes evt. igen, tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, grøntsager, kød, fisk, sovs af forskellig slags. Suppleres igen med noget i hånden kan han sidde og gumle på og får stadig masser af mos. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover herefter i egen seng til næste morgen tidlig
Børn der ammes vil ofte have behov for hyppigere mælkemåltider end børn der får flaske. Du kan derfor overveje om du vil udskifte enten måltidet kl. 20 eller 23.30 med en flaske.
Først når dagen er skruet optimalt sammen og I er sikre på at han får hvad han har behov for af mad og mælk, kan I begynde at kræve at han ikke får mad om natten mere og som I kan se, vil det stadig ofte være helt relevant med mælk aften, sen aften og tidlig morgen. I 8-9 måneders alderen vil man ofte kunne nøjes med netop disse 3 mælkemåltider - men altså stadig mælk i ydertidspunkterne og sammenhængnede søvn på f.eks. 6 timer vil være aldersmæssigt relevant og godt at arbejde på.
Det vil for de fleste familier være dejligt at de 6 timer ligger mellem 23.30 og 05.30 - for andre passer det bedre at lade barnet styre det selv og så ligger tiderne f.eks. med amning kl. 20 - 02 og igen 06.
Derudover har jeres dreng naturligvis også behov for nærhed og tryghed og når man vælger at fjerne brystet, så er man nødt til at sætte noget andet i stedet. Selvom jeres dreng ikke længere skal ammes i søvn, så har han stadig brug for at blive holdt om, lullet til ro, mærke jeres krop, duft osv. han har brug for at føle sig omsluttet, mærke at I er der.
Derfor skal I finde en substitut for brystet, f.eks. en putteklud, gerne en der dufter af mor, en bestemt måde I putter ham på, bestemte ord I siger, så han stille og roligt lærer at sove uden at få bryst og i stedet falder til ro, med de andre ting. Det er altså et spørgsmål om at trappe langsomt ud af amning og sætte noget andet i stedet, noget som I på sigt, også vil kunne berolige ham med.
Hvis I allerede i løbet af dagen har et godt ritual, så er det en god idé at lade dette gå igennem om aftenen og natte og på den måde skabe genkendelighed. Det vil være rigtig godt at I arbejder på at gøre det samme igen og igen, så han ved hvad der skal ske og naturligt slapper af I kroppen, fordi han ved at det nu er sovetid.
Du spørger om han ikke er klar til at sove alene og det kan godt være han ikke er - modsat kan det også godt være at han har brug for at få bryst, når han vågner kl. 02 og så derefter kan sove i sin egen seng igen og sove til næste morgen tidlig. Det kan også være det vil fungere bedre, hvis du giver ham bryst (eller flaske) kl 23.30 sikrer dig at han med dette drømmemåltid er fyldt rigtig god op og derfra så luller ham til ro, hjælper ham med stillingskift, tilbyder substitut for brystet osv. indtil næste morgen tidlig hvor han så kan komme ind til jer - blive ammet igen og sove videre trygt og roligt.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske