Brev:
Overgang til vælling
18. maj 2004
Alder:
4 mdr.
Overgang til vælling
Hejsa
Jeg har et barn på næsten 4 måneder som har haft nogle tørre pletter på armene midt imellem albuen og det stykke hvor man bøjer armen i et stykke tid. For nylig har det bredt sig en lille smule så det er blevet til nogle store røde plamager som er temmelig tørre.
Min sundhedsplejeske siger at det er en allergisk reaktion overfor et eller andet og jeg må derfor ikke begynde på mos eller vælling før om to måneder. Jeg smør pletterne med locobase 3-4 gange dagligt, men det ser ikke ud til at hjælpe.
For øjeblikket ammer jeg ham samt giver ham en flaske til natten og vil så småt begynde at give ham om morgenen også for måske at mætte ham lidt mere, hvilket egentlig også var derfor jeg ville starte blidt med lidt vælling.
Min sundhedsplejerske siger at jeg skal eftermade med erstatning, men det har jeg prøvet før og det resulterede i at han begyndte at skrige hver gang han skulle ha mad, måske var han forvirret, jeg ved det ikke, men det ville jeg da egentlig også blive. Jeg synes for øvrigt også at han spiser mindre end han gjorde for bare en månedstid siden.
Han vejer 7.5 kilo nu har taget 900 g på på 1½ mdr. Han vejede 3350 ved fødslen.
Han er normalt en temmelig glad dreng, pludrer meget og starter så småt med at sidde lidt op og det varer ikke længe før han også triller rundt.
Nu er det så jeg vil spørge dig om du også mener at jeg først må begynde med vælling om et par måneder. Hans sovemønster er også temmelig mærkelig, han sover 3-4 timer ad gangen om natten og om dagen er han lige begyndt med at sove 2 timer ved middagstid, og en times tid om formiddagen og ½ times tid om eftermiddagen ellers har det været en ½ time ad gangen 5-6 gange om dagen. Jeg er altså stadig oppe 3-4 gange hver nat. Samtidig sover han ekstremt uroligt, flytter med hovedet fra side til side og spræller med benene. Jeg havde håbet på at lidt mere fast føde kunne hjælpe ham med at få et lidt bedre mønster og en roligere søvn om natten.
Og hvad med de røde plamager, hvad kan det være, han har ikke feber, han savler meget, sutter meget på hans hænder og pyldre lidt meget af og til. Kan det være børneeksem, vores vaskepulver (neutral), eller måske noget jeg spiser.
Håber du kan hjælpe mig.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Mette