Svar: Tager ikke skemad mere
2. september 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din dreng skal have en pause med skemaden, du skal ikke presse ham unødigt, for så lukker han bare munden endnu mere ...
I stedet skal du prøve at motivere ham og appellere til hans madlyst ved at tilbyde ham lidt mad i hånden, som han selv kan sidde med, sutte på og opbløde med spyt. Det at få mad i hånden, som smager forskelligt gør for det første at han får lidt smagspræferencer, men han får også øvet sig mundmotorisk og bliver stadig gjort opmærksom på at skulle spise. Han skal sættes i sin høje stol, når han skal have mad og starte måltiderne med lidt i hånden. Derefter tilbydes han så skemad.
Men lige nu altså pause fra skemaden og så i stedet give ham lidt i hånden, så lysten til at spise fortsætter og så prøve med skemaden igen, når han har holdt pause. Hold gerne 3-4 dages pause inden du atter forsøger med lidt grød og mos.
Vær opmærksom på at han også må begynde at få lidt mad som smager af lidt mere nu og at han måske er lidt træt af risgrød og kartoffelmos ... Prøv at give ham lidt havregrød, øllebrød eller grøntsagsmos af alle mulige andre slags grøntsager. Hvis I andre får lidt sovs, så giv ham lidt af dette på grøntsagsmosen for at give lidt smag og også for at varierer synsindtrykket lidt.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske