Svar: Forlænge lure?
2. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære AH
Hvordan man forlænger barnets lure, afhænger helt af hvad problemet er ...
Hvis barnet vågner efter kort tid, så kan man overveje flere muligheder og det første man må tænke på, er om barnet får mad nok. Det kan derfor være relevant at se på dagen rytme, sikre sig at barnet spiser sufficient hele dagen igennem og således får både mad og mælk nok - vi sover alle bedst på fuld mave og hos børn er det vigtigt netop at skabe mæthed hele dagen igennem.
Nogle familier praktiserer at give barnet mælk, når barnet vågner af en lur, hvilket kan være en rigtig god rytme, i forhold til at lære sit barn at sove uden afhængighed af bryst eller flaske. MEN, det betyder nogle gange at barnet naturligt vil vågne efter ½ times søvn, fordi barnet er sulten - det er jo ofte nogle timer siden barnet sidst har spist ...
Nogle børn vågner også efter kort tid, fordi de sammenlagt sover som de skal og derfor ikke har behov for de meget lange lure i løbet af dagen. De fleste børn, vil som tidligere skrevet, have behov for 3 lure dagligt i løbet af dagen, når de er 4 måneder gamle - men hvor længe lurene er, afhænger naturligt af hvor lang en nattesøvn barnet tager. Børn som sover meget længe om natten, vil naturligt sove mindre om dagen, men vil stadig have behov for 3 lure og det afbræk det giver. Børn som sover meget om dagen, vil naturligt have en kortere nattesøvn.
Og så er der naturligvis også børn, der vågner efter en kort lur, fordi de der skifter søvnfase og det skift er rigtig svært for dem ...
Det er sådan, at vi alle sammen sover naturligt uroligt, når vi sover. Vores søvn består af flere forskellige faser og netop i din drengs alder, så begynder søvnen at ændre sig lidt og begynder at minde lidt mere om den måde du som voksen også sover på. Vores søvn består af faser hvor vi sover let, faser hvor vi drømmer og faser hvor vi sover meget tungt og vi sover altså skiftevis let og tungt, når vi sover.
Det har betydning for vores evne til at komme videre i søvnen, vores evne til at foretage disse skift, - at vi har gode søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove og det kan f.eks. være at vi falder i søvn i vores seng, med vores dyne, vores pude osv.
Når vi i løbet af vores søvn vågner lidt op, sover let, så vil vi i vores underbevidsthed registrere at alt er som det skal være. Vi retter lidt på puden, trækker dynen op om os, putter os ind til vores partner osv. og herefter sover vi videre. Hvis vi nu var faldet i søvn et sted og vågnede op et andet sted, så ville vi ikke kunne sove videre, men vil derimod vågne yderligere op - og det er f.eks. vigtigt at medtænke i forhold til små børn. Det er vigtigt at din dreng så vidt muligt bliver lagt til at sove der, hvor du ønsker han skal sove.
Det er også vigtigt at han har sin sut, sutteklud, dyne osv. som han forbinder med at skulle sove - når han vågner let op, så skal han mærke at disse ting er hos ham og netop, når alt er som det var, da han faldt i søvn, så sover han roligt videre ...
Børn i din drengs alder har naturligt stadig ofte brug for at blive lullet til ro. De er meget opmærksomme på verden, har svært ved at lukke af - vil ligesom gerne følge med i det hele, i alt hvad der sker omkring dem. Derfor er det ekstra vigtigt at hjælpe ham med at blive skærmet, lukke af for omverdenen osv. og her hjælper det f.eks. ofte at trille en tur i barnevognen. Vognens vuggende bevægelser luller ham til ro og kalechen skærmer, han ligger i en lille hule - det får ham til at koble fra overfor verden og slappe af. En tur med barnevognen eller at trille vognen lidt er derfor ofte en rigtig god idé, for at få barnet til at sove videre.
Men det man skal huske på er, at hvis han falder i søvn med vognen trillende, så vil han naturligt også have behov for at blive trillet, når han efter ½ time skifter søvnfase - situationen skal jo være den samme, som da han faldt i søvn. Derfor kan det være en god idé at gå en rigtig lang tur eller at stå parat og så trille vognen på det tidspunkt, hvor du ved at han er ved at vågne lidt op - så du når at fange ham lige inden og få ham lullet videre i søvnen.
Da du ikke kan stå ved ham altid eller gå mange kilometer dagligt :) så kan det være en god idé at du prøver at varierer lidt i løbet af dagen, så han får lov til at sove, som han kan og vil formiddag og eftermiddag - men så du går med ham til middagsluren - hvor han jo som sagt så skal have gode faste soveritualer og søvnassociationer.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej - hos jer er der nok tale om en sammenhæng mellem det hele, så du både skal sikre ham mad nok og mælk nok inden putning, du skal se på hvor meget han egentlig sover og måske indstille dine forventninger lidt - og så skal du se på hans søvnassociationer og putteritualer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske