Brev:
Jerntilskud? - 7 mdr.
2. september 2009
Alder:
7 mdr.
Jerntilskud? - 7 mdr.
Kære Helen,
Mikkel er nu 7 måneder, og han skal nu til at passes af far, som tager tre måneders barsel, imens jeg starter på arbejde igen (Pyh...).
Mikkel er en rigtig glad og mild dreng, og han trives rigtig godt! Han er blevet super god til at spise, hans mave er ved at være i orden, han øver sig rigtig meget på at kravle, og han vokser fint og er bare en rigtig dejlig dreng :o)
Jeg ammer ham stadigt (kl. 4.00 / kl. 7.00 / kl. 15.00 / kl. 19.30 og nogen gange omkring middag). Han NÆGTER at tage flaske!! Han bliver fuldstændig vild og skriger, så han næsten ikke kan trække vejret. Og det er ligegyldigt, om det er mig eller far der giver ham flasken, eller om det er MME eller min egen mælk der er i flasken - han vil bare ikke... Så det har vi altså droppet igen. Så nu får han vand, og nogen gange MME med lidt sødmælk i, i en kop når han spiser, men det er jo begrænset hvor meget han drikker. Derudover har han en lille drikkedunk med vand i, som han drikker af løbende igennem dagen. Og det fungerer egentligt meget fint.
Men... Mit spørgsmål går så på: Hvordan får vi givet ham nok MME? Jeg vil jo gerne op på de 400 ml, så jeg kan undgå jerntilskuddet. Har læst at det slet ikke er i alle lande, at man giver jerntilskud. Bl.a. fordi det kan hæmme væksten (min mand og jeg er ikke de højeste, så det vil vi jo helst undgå), og det kan også give hård mave (hvilket vi i forvejen har bøvlet rigtig meget med).
Mikkels dagsrytme ser således ud pt.:
kl. 4.00: vågner og bliver ammet, og sover så videre
kl. 7.00: vågner og bliver ammet, og så står vi op
kl. 8.00: Morgenmad - havregrød med frugtmos + vand eller sødmælk i kop
kl. 9.45 - 12.00: formiddagslur
kl. 12.30: frokost - flerkornsgrød med frugtmos eller kartoffelmos med grøntsager (broccoli, gulerødder osv.) + vand eller sødmælk med MME i kop. Nogen gange ammer jeg ham her, hvis han ikke har spist så meget. Men denne amning er vi jo nødt til at skære væk nu, hvor far skal gå alene med ham.
kl. 14.30 - 17.00: Ammes og puttes til eftermiddagslur. (vi er nødt til at rykke amningen til når han vågner, for jeg er først hjemme fra arbejde kl. 15.30)
kl. 17.00: lille snack - som regel lidt frisk frugt eller frugtmos + vand i kop
kl. 18.30: aftensmad - kartoffelmos med grøntsager og kød + vand eller sødmælk med MME i kop. Som regel frugtmos eller frisk frugt til dessert.
kl. 19.30: Ammes og puttes i seng
kl. 24.00: Vågner og får lidt vand, og sover videre
Jeg har hidtil lavet mosen på vand og så puttet en smørklat i. Men er nu begyndt at lave det med MME i stedet. Vi har derudover mest brugt købegrød, men vil gerne gå over til at lave det selv, så jeg har købt en masse forskellige gryn. Kan jeg så ikke bare lave grøden på ren MME? Og bliver det nok i løbet af dagen? Eller er jeg nødt til at gå igang med det jerntilskud, som jeg så gerne vil undgå?
På forhånd tak for hjælpen :o)
Kærlig hilsen
Karina