Svar: Jerntilskud? - 7 mdr.
2. september 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Karina
Du skal være helt sikker på at din dreng får min. 400ml mme dagligt, for at han kan undvære jerntilskud, får han f.eks. kun 350ml mme, så skal han have fuldt jerntilskud ved siden af.
Da du ammer 4-5 gange dagligt, så får din dreng masser af mælk fra dig og behøver ikke og bør faktisk ikke også få flaske med mme. Hans mælke behov bliver fint stillet via modermælken, han får en stor del af sit væskebehov dækket af dig og derudover drikker han vand af kop. Så længe du ammer, er der således ingen problemer i at han ikke vil tage flaske - han har faktisk ikke brug for mælk i flaske, det vil bare fylde for meget og fjerne lysten til anden og mere sufficient mad.
Det er dog en god idé at bruge mælk i madlavningen og du kan meget fint bruge mme her. Det er relevant at bruge mme i den mad du laver specielt til ham og du vil naturligt også kunne nå op på en vis mængde ved at lave al hans mad på modermælkserstatning - men stille og roligt vil han jo skulle over på mere og mere familiemad og da I ikke spiser mad lavet med mme, så vil det være rigtig svært at få ham givet mme nok via maden alene ...
Jeg har derfor lidt svært ved at se, hvordan det i praksis helt skal kunne undgås at give jerntilskud i jeres situation - desværre :o(
Du kan måske nå op på 400ml mme i maden nu og den næste måned med, men stille og roligt kommer jeres mad til at fylde mere og mere, I skal spise det samme og det vil kun være i grøden om morgenen og evt. en grød inden sengetid, at du vil kunne give ham mme via maden. Man kan så sige, at han måske vil kunne tolerere jerntilskuddet bedre om 1-2 måneder fordi han så er blevet det ældre - det kan også være at han til den tid pludselig accepterer en flaske ... men som det ser ud lige nu, så lyder det altså for mig som om at I er nødt til at give jerntilskud.
Gennem kosten får vi to typer jern: Non-hæm jern hovedsageligt fra kornprodukter, grøntsager og mælk, samt hæm-jern fra animalske produkter som kød, indmad og fisk.
Optagelsen af hæm-jern er høj og levnedsmidler med hæm-jern er derfor gode jernkilder. Optagelsen af non-hæm jern er dårlig, men kan fremmes af andre dele af måltidet f.eks. kød og vitamin C. Man ved at mælkeprotein, calcium, fytinsyre, fibre og garvesyre hæmmer jernoptagelsen og derfor anbefales det at man giver jern sammen med f.eks. lidt frugtmos eller lidt juice og ikke sammen med f.eks. mælkeprodukter.
Jern har betydning for mange ting i kroppen, men den vigtigste er at jern er med til at transportere ilt rundt i kroppen. Når man anbefaler ekstra jerntilskud til børn, så er det for at forebygge jernmangel i 2 leveår. Hvis barnet ikke har jern nok i kroppen, så danner barnet ikke nok røde blodlegemer, hvilket medfører blodmangel/anæmi.
Jeres dreng er på nuværende tidspunkt ikke i stand til at spise sig til den mængde jern han har behov for via skemaden og han skal have jern dagligt, for at forebygge at han ikke får jernmangel, når han er 12-24 måneder ...
Der findes forskellige typer jerntilskud, du kan købe det som dråber eller som smagsneutralt pulver. Måske vil netop pulver, det der også hedder Babyfer være noget for jer. Her kan du nemt hælde jernet på en skefuld frugtmos eller frugtgrød og på den måde få det let i jeres dreng og frugten er samtidig med til at holde maven lidt igang :)
Tilsidst vil jeg lige sige, at det altid er en god idé at lave grød og mos med mælk. Du kan godt koge gryn, flager, mel osv. med vand, men der bør tilsættes mælk sammen med fedtstof. Det er vigtigt at energiberige kosten ekstra på denne måde. Man kan så også vælge at lave kosten kun på mme og vælger man denne løsning, skal man ikke tilsætte ekstra fedtstof - men kun at lave maden på vand er generelt ikke nogen god idé til små børn ... Bare lige en lille oplysning herfra :)
Håber du er hjulpet videre på vej - rigtig meget held og lykke fortsat, også til far med barselsorloven og til dig, der nu skal starte på arbejde (pyh...).
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske