Brev:
Olie i grød og grøntsagsmos
2. september 2009
Alder:
5 mdr.
Olie i grød og grøntsagsmos
Hej Helen
Vi er godt igang med den første skemad og han får nu grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Han elsker simpelthen sin grøntsagsmos om aftenen og grøden til frokost går det også fint med selv om grøntsagerne (jeg laver kartoffel / gulerod / blomkål etc som blandet mos) er det største hit.
Jeg laver det som oftest selv, men jeg kunne godt tænkte mig lidt hjælp til hvilke typer fedtstof det er en god ide at tilsætte både grøden og grøntsagsmosen?
Jeg har hørt at det er en god ide at veksle lidt og bruge flere typer olie? Jeg har også hørt at hørfrøolie er godt men er det også det til de helt små (han er 5 mdr) - jeg talte med en ekspedient der ikke mente at hørfrøolie var godt til børn under 3 år fordi det muligvis reguler mave/tarmene for meget?
Hvad er dine erfaringer med de forskellieg typer olie, og er det en god ide at bruge flere forskellige (oliven, vindrue, tidsel og hvad der nu ellers er på markedet) og er der nogle du mener er bedre end andre?
Til sidst har jeg lige et hurtigt spørgsmål omkring frugtmos. Af en eller anden grund er han ikke så vild med det. Jeg synes ikke han skal presses og holder derfor pause med det for tiden da han ikke skal have en negativ oplevelse med frugten. Han trives helt fint og regulere selv hvor meget mos og grød han spiser, han får flaske om dagen og ammes om natten - og det synes jeg fungerer fint. Men kommer der et tidspunkt hvor jeg skal være mere opmærksom på at det ernæringsmæssigt er nødvendigt med frugtmosen i hans kost?
På forhånd tak for hjælpen endnu en gang :-)
Kærlig hilsen
Rikke