Svar: Olie i grød og grøntsagsmos
2. september 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Det anbefales at man tilsætter hjemmelavet grød og mos 1 tsk. fedtstof for at sikre en høj energitæthed. Fedtet bør fortrinsvis være vegetabilsk, da det øger mængden af umættet fedt. Laves grøden på udelukkende modermælk eller modermælkserstatning, skal der intet ekstra fedtstof i grøden.
Fedt får vi især fra de fedtstoffer, som vi smører på brødet eller bruger i madlavningen og det vil ofte være smør, margarine og olier, ligesom der også er fedt i mælk, surmælksprodukter, ost osv. ligesom der også er fedt i kød, fisk og forskelligt pålæg.
Det er vigtigt at man giver sit barn lidt af alle typer fedtstof og altså ikke kun giver sit barn olier. Selvom de vegetabilske produkter som planteolie og plantemargarine er gode og vigtige, så har barnet også brug for de animalske fedtprodukter og når din dreng bliver 6 måneder, vil det således være rigtig vigtigt at han får lidt kød og især fisk i sin grøntsagsmos. Netop fisk indeholder meget vigtige fedtstoffer, som man skal være opmærksom på at give sit barn :)
Personligt synes jeg at en grød smager bedst med en smørklat eller et blandingsprodukt, for mig er det ligesom en risengrød ville smage forkert, hvis der var noget olie i midten i stedet for en smørklat ... Men i grøntsagsmos kan det være en god idé at bruge olie, netop for at få forskellige typer fedtstof ind i kosten.
Jeg vil anbefale dig at læse TÆNK's test af helseolier, der netop er kommet i september udgaven 2009, hvor de ser på og vurderer en masse helseolier og får nogle anerkendte forskere til at gennemgå dokumentationen for helseoliernes reelle virkning.
Fedtstof er vigtigt til små børn, men TÆNK's test viser faktisk at nogle produkter, har en så høj anbefalet daglig dosis, at der er risiko for, at fedtindholdet i kosten stiger over de officielle anbefalinger og selvom børn skal have fedt, så skal de naturligvis ikke have for meget. Det kan ikke nytte noget at fedtmængden fylder så meget, at det tager pladsen op for de øvrige vigtige næringsstoffer som vitaminer og mineraler. Børn har brug for en korrekt sammensat kost og en varieret kost.
Som udgangspunkt vil jeg anbefale dig at bruge de olier og fedtstoffer du normalt har i hjemmet og veksle mellem de forskellige. De kan være rapsolie, vindruekerneolie og olivenolie - ligesom det kan være smør, kærgården, bakkedal eller lignende.
Og så skal du som sagt sikre din dreng de vigtige fiskeolier DHA og EPA ved at give ham fisk i grøntsagsmosen, når han bliver 6 måneder gammel - og på rugbrødshapserne, når I når dertil.
Med hensyn til frugtmos, så ville jeg se tiden lidt an. Fra 6 måneders alderen vil du kunne begynde at give ham lidt frisk frugt, det kan være f.eks. en appelsinbåd, som han kan sidde og sutte på og suge saften lidt ud af og stille og roligt vil han naturligt således ofte begynde at spise lidt frugt. Frugt skal og bør være en del af en varieret kost - det plejer dog ikke at være et problem at få børn til at spise frugt og bær - så se tiden lidt an og mon ikke interessen så kommer stille og roligt :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske