Svar: Rytme - 2 mdr.
2. september 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Luiza
Mads er stadig så lille at han naturligt vil være meget selvregulerende omkring søvn og mad. Det betyder også at dagene vil se forskellige ud, nogle dage spiser han måske bedre end andre dage, ligesom han nogle dage vil sove bedre end han så gør dagen efter ... Det er lidt frustrerende i denne alder, fordi man ikke rigtig kan regne med noget - Men som du skriver, så arbejder tiden for jeg og det bliver bedre.
Omkring 3-4 måneders alderen får de fleste børn lidt mere rytme og i takt med at de bliver ældre og begynder med skemad, så får man normalt endnu mere rytme i løbet af dagen.
Det du kan arbejde på nu, det er især at sikre dig, at Mads er mæt nok når han skal sove. Det er her ofte en rigtig god idé at amme, når han vågner af lur og så skifte ham, pludre med ham osv. som han også gerne vil og har brug for og inden han så skal sove igen, så ammer du ham en gang til, men fra modsatte bryst. Der går altså lidt tid imellem de to amninger.
En anden mulighed er naturligvis som du selv nævner, at du forsøger at flytte amningen lidt, så han ikke ammes med det samme han vågner - men først inden han skal sove. Du kan prøve at flytte tiden lidt ved at starte med at skifte ham, når han vågner af en lur og så lægge ham til derefter. Stille og roligt kan du så forsøge at strække tiden lidt ved at pludre med ham, lege lidt med ham osv. inden han får mad. Men hvis han vågner og tydeligvis er sulten, så skal han naturligvis spise - og det er helt reelt at du ammer ham, når han vågner med den alder han har (og så giver ham toppen fra modsatte side, inden han skal sove igen).
Jeg har dog også en tredie idé:
Hvis han afviser brystet, når du forsøger at lægge til 2. gang og der bare gerne vil sove, så kan du naturligvis putte ham til lur. Men du kan så overveje om du, når han efter 20 minutter vågner, skulle prøve at tilbyde ham brystet netop for at få ham fyldt lidt ekstra op. Man kunne godt forestille sig at han halvtsovende, ville takke ja til brystet, hvorefter han så måske kunne sove 1½ time sammenhængende fordi han er fyldt godt op i maven. Herefter ville han så måske vågne op og være knap så sulten - hvorved du også ville kunne strække ham lidt længere og på den måde få flyttet amningerne lidt, så de lå mere hensigtsmæssigt i forhold til hans søvn :) Det er et forsøg værd synes jeg.
Selvom rytme er svært at lave i denne alder, så kan det være en rigtig god idé at arbejde på lidt rytme og her er især et fast putteritual vigtigt. Det er vigtigt at du putter ham på samme måde hver gang, at du skifter ham, tilbyder mælk, svøber ham, putter ham med en sut og en klud, kærtegner ham på samme måde, siger de samme beroligende ord til ham osv. Så han igen og igen beroliges ved dette og ved at det nu er sovetid. Det lyder hos jer, som om at han allerede er ved at have godt fat i dette, når du uden større problemer kan lulle ham til ro og hjælpe ham videre i søvnen, når han vågner fordi han skifter søvnfase - det er super godt, stort skulderklap for det, det skal du holde fast i.
Derudover kan du godt forsøge at arbejde lidt på 3 lure dagligt og nogle børn tager også en 4. powernap og det er helt okay. Men som sagt er det vigtigste lige nu putteritualet og genkendeligheden og dermed roen ved dette :)
Det er dejligt at læse, at du ser de små fremskridt :o) Selvom de er små, så er de der og det går stille og roligt den rigtige vej. Det er super vigtigt at holde sig dette for øje og huske på at lidt kan have stor betydning. Det er f.eks. super dejligt at han græder bare en lille smule mindre nu og at han også er begyndt at sove lidt bedre og mere sammenhængende om natten. Så I er på rette vej og tiden arbejder lidt for jer.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske