Svar: Mit barn er begyndt at stamme
25. maj 2004
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære N. Jensen
Det er helt fint at du henvender dig til mig:o)
Mange børn begynder at stamme på et tidspunkt. Det kan være hvis de f.eks. er ivrige efter at fortælle noget. Stammen kan komme og gå i perioder.
Man ved ikke hvorfor nogle børn stammer men mener, at der kan være såvel medfødte, som psykologiske og sociale faktorer.
De fleste børn holder op med at stamme i løbet af kortere eller længere tid; men der er nogle, der bliver ved med at stamme. Når det er helt små børn så er det altid vanskeligt at sige noget om, hvorvidt stammen vil holde op eller blive ved.
Der er nogle ting der er vigtige når I taler med jeres datter. For det første er det meget vigtigt at I giver jer tid til at høre på, hvad hun vil fortælle og ikke går ind og retter hende eller siger ordene for hende. Lad også være med at sige 'tag det roligt' eller 'prøv igen'.
Sørg for at have øjenkontakt med hende. Hvis I bliver berørte over at hun stammer og måske synes at det er lidt 'pinligt', så ser I væk og det har hun ikke behov for. Hun skal vide at I lytter og derfor skal I være bevidste om at se hende i øjnene og vise interesse, når hun taler.
Prøv at lade være med at stille for mange spørgsmål. Det er sværere at tale, når man skal tænke over et svar, istedet for selv at fortælle noget af glæde eller begejstring. Så i stedet for at spørge hvordan det er gået i børnehaven i dag, så prøv at fortælle, hvilken dag I har haft og se om hun af sig selv begynder at fortælle noget, som har været sjovt for hende.
Da jeres datter jo selv er meget bevidst om at hun stammer og tilsyneladende føler sig generet af dette, så bekræft hende i at det er svært. På den måde viser I hende at det er okay, at det hun gør ikke er forkert, at I lytter og har tid og gerne vil hjælpe.
Tilsidst vil jeg lige sige at jeg synes du skal ringe til kommunens talepædagog. De fleste kommuner har det der hedder pædagogisk psykologisk rådgivning, hvor der blandt andet sidder talepædagoger der kan rådgive jer langt bedre end jeg. Ring derfor til rådhuset og bed om at blive stillet om til en talepædagog.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske