Svar: Hvor længe skal jeg tilsætte modermælkserstatning i maden? - 9 mdr.
2. september 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Tina
Det er en god idé ikke kun at lave maden med vand, men at tilsætte mælk. Det er med til at energiberige maden lidt ekstra og det er fortsat vigtigt i 9 måneders alderen, hvor børn jo ofte spiser lidt mindre (fordi de spiser mere selv) og hvor de samtidig bruger enormt meget energi på at kravle, rejse sig ved tingene osv. Børn i denne alder er sjældent stille særlig længe af gangen :)
Fra 9 måneders alderen kan man dog fint begynde at give barnet lidt mere komælk og komælksprodukter og du må således gerne lave f.eks. havregrøden om morgenen med sødmælk, ligesom du også kan give lidt tykmælk eller lignende om eftermiddagen.
Når du ammer 3-4 og nogle gange 5 gange dagligt, så behøver din dreng ikke yderligere mælk. Så får han fint sit mælkebehov dækket hos dig - faktisk får han nok i overkanten og skal skrues lidt ned.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med vand, smørklat og mælk. Sødmælk af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. frugtmos (jerntilskud)
Formiddaglur (puttes uden amning)
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos, godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle eller lignende. Vand af kop.
Ammes evt. og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, mad i stykker og stadig suppleret med lidt mos - f.eks. kan kartofler moses med lidt sovs og frikadelle kan gives i stykker. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid, som en del af putteritualet, vand eller mælk af kop
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften evt. amning
Så hvis du følger ovenstående plan og din dreng får sit mælkebehov dækket hos dig, så behøver du i princippet slet ikke give ham mme i maden længere, men kan give ham sødmælk. Nogle vælger dog slet ikke at give komælk før barnet er 1 år - men det kan man altså godt gøre, det er en vurderingssag og du skal gøre det, du synes virker bedst for jer.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske