Svar: Nulrer mors hår før søvn
2. september 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Lone
Det er altid rigtig svært når børn har brug for at nulre mors hår, for at kunne falde i søvn. Der findes jo ligesom ikke rigtig nogen substitut for håret ... en bamse, en klud der dufter af mor, en gammel t-shirt, en halskæde osv. som børn nogle gange kan bruge som trøst - det er bare ikke det samme som mors hår ...
Ofte er den bedste løsning at minimere brugen af 'nulren hårtot' og samtidig sætte noget andet i stedet. Det vil sige, at når du ligger med din dreng og han nulrer dit hår, så må du tage hans hånd, kærtegne den lidt, og så give den substitut du ønsker han skal bruge. Altså stille og roligt og på en kærlig måde forhindre ham i at nulre hår og så give ham det du ønsker han nulrer i stedet. På den måde kan den nye ting stille og roligt få mere overtag.
Du skal ikke sige nej, skælde ud eller lignende, men bare som sagt tage hans hånd, kæretegne den lidt og på en blid måde får ham væk fra hårtotten og sætte noget andet i stedet. Det samme må du gøre om dagen, han kan jo ikke forstå, hvorfor han nogle gange får lov og andre gange ikke gør. Sæt evt. også håret op, så han ikke naturligt kan få fat i det.
Det andet du sætter i stedet, kan sagtens være en slags nulreklud med lange frynser, eller du kan prøve at tage ham med ud i en butik, hvor de sælger mange forskellige bamser, slaskedukker og lignende og se om der mon er en han særligt virker til at kaste sin kærlighed på ...
Og så må han tilbage til egen seng igen, I må prøve at arbejde på de gamle rutiner, hvor han puttes og lulles til ro, trygt vidende at du er der, sidder hos ham og passer på ham :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre. Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske