Svar: Urolig søvn, tænder og mad
3. september 2009
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Planen for dagen ser rigtig fin ud og der er ikke umiddelbart noget der tyder på at din datter vågner om natten, fordi hun mangler mælk eller mad, eller har problemer med sine tænder eller sin mave ...
Derimod hænger hendes vågenperiode om natten ganske givet sammen med at hun sover for meget om dagen. Man kan sige at vi har brug for en vis mængde søvn og den fordeles med en vis mængde om dagen og en vis mængde om natten. Hvis barnet sover for meget om dagen, så sover det naturligt mindre om natten og hvis barnet sover for lidt om natten, - ja så sover hun mere om dagen.
Lige nu lyder det som om at din datter indhenter den manglende søvn fra om natten, ved at sove ekstra om dagen - og ja, du har ret i at hun har brug for den søvn, men det er meget uhensigtsmæssigt at lade hende køre denne rytme, når hun begynder at være vågen om natten.
Derfor er du nødt til at afkorte hendes dagslur lidt og da hun er vågen en time om natten, så må du som udgangspunkt gå ud fra at hun kun skal sove 2½-3 timer sammenlagt om dagen og ikke 4 timer, som hun gør lige nu.
Den fleste børn i 6 måneders alderen vil trives rigtig godt med en kort formiddagslur, sover her ofte kun 45-60 minutter og så en lidt længere middagslur på måske 2 timer. Det kan også være at hun sover bedst, ved at sove 2 x 1½ time - du må forsøge dig lidt frem.
Men det lyder som om at du lige nu er nødt til at afkorte dagssøvnen for atter at få hende til at sove om natten ... :)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske