Svar: Vil meget nødig give jerndråber
3. september 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Oskars Mor
Anbefalingerne om jerntilskud skal faktisk tages meget bogstaveligt. Det er sådan at der skal gives minimum 400ml mme dagligt og hvis barnet får bare 350ml så skal der gives fuld mængde jerntilskud ved siden af.
Derfor anbefales det at børn der ammes får jerntilskud, også selvom de får mme via maden og altså fuld dosis jern. Da hverken modermælk eller overgangskosten kan dække barnets jernbehov, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at børn fra 6 måneder til 1 år får et dagligt jerntilskud på 8,8 mg/jern.
Det er ikke sikkert at din dreng vil få problemer med forstoppelse selvom han starter med jern - det er bestemt ikke alle børn der får det ... Det kan hjælpe lidt, hvis du giver jernet med frugtmos og du kan give jern som dråber eller som smagsneutralt pulver der drysses ud på frugtmosen. Netop frugt er med til at fremme optagelsen af jernet og samtidig er frugt jo også godt til at holde barnets mave igang ...
Det er ikke fordi din dreng mangler jern lige nu og her, men det handler derimod om at forebygge jernmangel i 12-24 måneders alderen. Jern har betydning for mange ting i kroppen, men den vigtigste er at jern er med til at transportere ilt rundt i kroppen. Hvis barnet ikke har jern nok i kroppen, så danner barnet ikke nok røde blodlegemer, hvilket medfører blodmangel/anæmi.
Så jerntilskud er vigtigt!
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske