Svar: Kræsenhed - håber du har nogle gode ideer
3. september 2009
Alder:
8 mdr.
Kære glade mor
Det lyder som om at din datter er mest glad for mad, som hun kan sidde med i hånden, mad med bid i og som smager af noget. Derfor må du prøve at give hende mere og mere mad i stykker og det kan fint tage udgangspunkt i alt hvad I andre spiser.
Det er godt at hun er glad for pastaretter - lasagne, penne med mornay eller tomatsovs. For netop disse retter, kan du godt skjule lidt forskellige grøntsager i, ligesom hun også kan få lidt forskelligt kød via den type mad. Det er således okay at skjule grøntsager, bønner osv. i maden, med den alder din datter har nu.
Har du prøvet at bage de havregrynsboller jeg har sendt dig opskriften på? Dem kan du også komme spinat, revne gulerødder eller andet i, netop for at få mere variation i din datter.
Hvis hun er glad for avokado (det lyder sådan) så bland også andre grøntsager med dette. Du kan f.eks. blande ærter eller broccoli sammen med avocado. Giv også gerne rejer sammen med, så får hun også lidt fisk på den måde og bibehold endelig forskelligt fiskepålæg på rugbrøddet til frokost.
Om eftermiddagen synes jeg du skal begynde at give hende lidt tykmælk med lidt rugbrødsdrys, revne æbler eller hvad du nu kan finde på, så hun får lidt ny smag og også variation der.
Om aftenen, vil hun måske være glad for at tygge i en ½ frikadelle (kød eller fiskedelle), du kan lave laks, rødspættefileter, pangasiusfileter eller lignende mild fisk. Laks og pangasius kan fint serveres med pasta og tomatsovs som hun er glad for, evt. med lidt parmesan på for at give lidt mere smag ... Rødspættefileter vil hun måske kunne lide med lidt remoulade :)
Forskelige gryderetter, serveret med f.eks. ris eller kartoffelmos og hvor retten er af den type, hvor kød, grøntsager og pølser har stået og simret i gryden en times tid eller mere - det kan børn ofte også rigtig godt lide.
Nogle børn kan også rigtig godt lide de lidt 'sur-søde' retter, nyder hvis du f.eks. bruger ananas i stykker, serverer retten med lidt kokos eller måske lidt rosiner. Nogle børn nyder smagen af f.eks. barbecue, du er nødt til at prøve dig lidt frem.
Hvis du søger på google og søger på 'børnemad' eller 'børnevenlige retter', så skulle der dukke flere muligheder op, der kan give inspiration :)
Planen for dagen indeholder ikke store mængder mad og ej heller særlig varieret kost. Den ser dog bedre ud end den har gjort, så lige nu lyder det som om at I er ved at komme på rette vej og det lyder også som om at din datter trives. Det er rigtig godt, at du har fået skruet amningerne ned og har fået din datter til at spise mad med mere bid i - fortsæt endelig den gode gænge!
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske