Brev:
Når mors bryst er blevet substitut for sutten ...
3. september 2009
Alder:
4 mdr.
Når mors bryst er blevet substitut for sutten ...
Kære Helen,
Jeg har skrevet nogle gange tidligere - og fået brugbare svar fra dig. Sidst handlede det om God nat og sov godt - metoden, som jeg ikke har lyst til at benytte på min dreng. Jeg synes, at den er for hjerteløs.
Men jeg er virkelig ved at være desperat for en anden metode, som kan hjælpe min søn til at falde i søvn om aftenen.
Vi har helt faste rutiner om aftenen, hvor han bades, vi hygger i rolige omgivelser og når han viser træthedstegn - gnider sig i øjnene, nulrer ører og begynder at pjevse - så ammer jeg ham før natten.
Herefter følger et af to scenarier:
1) Jeg sørger for at tage ham fra brystet før han falder helt i søvn - det vil han nemlig allerhelst. Tager ham op til mig og går stille med ham indtil han er rolig. Så putter jeg ham i hans seng og her starter han så næsten promte med at græde.
Jeg bliver siddende ved sengen, holder hænderne på ham, vugger ham lidt fra side til side nede i sengen, taler sagte til ham, siger schh - men intet hjælper - han bliver ved at græde. Hvis jeg tager ham op, bliver han rolig - men han græder igen så snart jeg lægger ham i sengen igen. Nogle gange bliver han ikke rolig af blot at komme op - og eneste måde at få ham til at stoppe gråden er ved at lægge ham til brystet igen. Han spiser dog meget sjældent - vil bare ligge og sutte lidt og falde i søvn.
2) For at undgå ovenstående, har jeg forsøgt at amme ham i søvn og derefter lægge ham i sengen. Det resulterer som regel blot i, at han vågner efter ca 20 minutter og så skal vi bare der igennem scenariet beskrevet ovenfor under pkt 1.
Han vil ikke tage en sut - ej heller sutteklud, finger, tøjdyr eller andet i den stil. Han bruger i stedet mit bryst som sut - og den vane bliver vi nødt til at skulle ud af. Jeg kan og vil ikke være hans sut - dels er det en dårlig vane - dels kan mine brystvorter ikke holde til det.
Så hvad søren skal jeg gøre? Jeg har brug for nogle konkrete råd. Skal jeg tage kampen op og køre en periode med, at han ikke kommer op fra sengen, når han først er puttet (jeg sørger altid for først at lægge ham, når jeg 100% sikker på, at han er træt). Risikerer jeg, at han på den måde ender med at lære at græde sig i søvn i stedet for? Det vil jeg jo naturligvis ikke være med til. Vil det have nogen effekt at skifte brystet ud med flaske om aftenen? Lige nu ammer jeg fuldt. Eller bliver jeg bare nødt til at acceptere, at vi skal igennem scenarie 1 eller 2 en tid endnu?
I øvrigt betyder det også, at jeg ammer vel rigeligt (ca hver anden time) om natten, da det også der er mit eneste værktøj til at få ham til at sove videre. Det kan jeg dog sagtens leve med - desuden bliver han 4 måneder om 14 dage og der håber jeg, at vælling til natten måske kan få ham til at sove lidt længere stræk.
Om dagen går det bedre, da jeg der kan trille ham i søvn i barnevognen. Men også her støder vi ind i mellem ind i problemet, når han vågner og vil have sutten - da er det igen kun mit bryst der dur - og han kan være svær at trøste, hvis jeg ikke giver mig... Og den sene eftermiddagslur går ofte i vasken - da kan jeg næsten aldrig holde ham i søvn.
Håber meget, at du kan hjælpe... Der må da være andre, der har været ude for samme problem før os og som har fundet en god metode at komme væk fra problemet på...?
Skal måske lige nævne, at han ellers trives fint - er glad, aktiv, nysgerrig og skøn, når han er vågen. Jeg sørger for at aktivere ham i hans vågne timer - både fysisk og sanseligt. Synger - leger - tumler, lader ham ligge på maven, ligge på aktivitetstæppe. Vi går til rytmik og i svømmehallen en gang hver uge. Og går næsten dagligt ture med ham i bæreselen, lader ham kigge på træer fra barnevognen osv.
Bedste hilsner
Randi