Svar: Når mors bryst er blevet substitut for sutten ...
3. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Randi
For mig at se er der flere ting der spiller ind på jeres putteproblemer - en ting er afhængighed af brystet, som faktisk er meget naturligt for et barn på 4 måneder - noget andet er behovet for mælk hver 2 time hele natten igennem ...
Når børn er ca 4 måneder gamle, så sker der rigtig meget med dem udviklingsmæssigt. Jeres dreng skelner mere og mere tydeligt mellem, hvorvidt han er ude eller hjemme, om han er i favn hos mor eller en fremmed og han er meget optaget af, hvad der foregår omkring ham. Det virker lidt som om at barnet har for travlt til at sove og det er meget almindeligt at børn i denne alder begynder at powernapper mere dagen igennem. De sover altså pludselig lidt kortere tid end de ellers har gjort.
Derudover så oplever man ofte også at barnet begynder at spise mindre om dagen. Du ammer måske ligeså hyppigt som du plejer i dagtimerne, men din dreng har så travlt med at opleve verden og følge med i hvad der sker, at han ofte slipper brystet, begynder at pludre med dig, kigger sig omkring - han slipper, tager fat, slipper igen osv. og lader sig meget let forstyrre. Det betyder at man meget hurtigt kommer ind i en rytme, hvor barnet både slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem og det påvirker naturligt nattesøvnen...
Jeg får faktisk lidt fornemmelsen af at det sker hos jer og at årsagen til at din dreng søger brystet igen og igen hele natten igennem, handler om at han skal fyldes lidt bedre om hele dagen igennem. Jo mere mælk du kan give ham i dagtimerne, jo bedre mæthed du får skabt helt fra morgenstunden, jo bedre dagsrytme og jo bedre nattesøvn vil I også få.
Så det første du skal gøre er altså at sikre mælk nok dagen igennem og det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne amme ham fra begge bryster imellem hver lur. Lidt ligesom i starten, da han var helt lille - starte med at amme fra det ene bryst, når han vågner af en lur, pludre med ham, lege med ham, skifte ham osv. og så amme ham fra modsatte bryst, inden han så skal sove. Næste gang han vågner, så starter du der, hvor du sluttede sidst, lader ham spise godt i bund der, leger, skifter og tilbyder modsatte bryst inden han atter skal sove.
Det lyder på dig som om at du gerne vil igang med en flaske og det er bestemt også en mulighed om aftenen. Modermælkserstatning mætter mere end modermælk, så en flaske inden sengetid, kan godt have effekt og give lidt flere sammenhængende timer. Hvis du generelt har et ønske om at din dreng skal tage flaske, så vil det være fint at begynde nu, så du ikke risikerer at han bliver så gammel, at han fravælger den og foretrækker den ægte vare:)
En flaske vil naturligt også have den fordel, at andre kan tage over, så du ikke er på 24 timer i døgnet. Det vil jo f.eks. kunne gøre, at du kunne gå tidligt i seng en aften, din mand kunne give flasken sen aften imens du sov og du kunne således få nogle sammenhængende nattetimer og amme, når din dreng så vågnede op og havde behov igen.
Udover fokus på mælkeindtag hele dagen og aftenen, så vil det også være rigtig godt med en substitut for brystet og din dreng tager ikke bare en klud eller et tøjdyr til sig. Det er noget du er nødt til at arbejde på og det gør du ved at du konsekvente bruger f.eks. kluden ved hans ansigt hver gang du ammer ham. Så han forbinder det at have kluden ved ansigtet med at skulle have mad, falde til ro og tilsidst falde i søvn.
Kluden får altså mere og mere plads og bliver en større del af putteritualet imens at amningen kommer til at fylde mindre og mindre. I starten kan du godt putte ham direkte fra din favn sovende ned i egen seng med kluden ved ansigtet, stille og roligt puttes han så lidt mere vågen, så han lige registrerer hvor han bliver lagt og stadig har sin klud.
Kluden skal altså følge ham konsekvent hele dagen, aftenen og natten og den må gerne dufte af dig, dufte af din mælk og på den måde give tryghed og ro. Det handler altså om at fundamentet skal være i orden og derefter kan du så begynde at trappe langsomt ud af brystet som søvnassociation og sætte noget andet i stedet - men det er meget langsomt, når man ikke er ældre end 4 måneder og stadig har rigtig meget behov for mælk.
Så lad mig lige opsummere:
Trin 1: Sikre ham mad nok i løbet af dagen
Trin 2: Forsøge at finde en god rytme, et ritual som følger hver gang han skal puttes - herunder en fast substitut for brystet
Trin 3: Stille og roligt gøre ham mindre afhængig af brystvorten i munden for at kunne falde i søvn og lade substitutten (f.eks. kluden) tage over, være det han forbinder med roen, det der hjælper ham til at overgive sig til søvnen.
Det hjælper nogle gange at svøbe barnet så skiftet mellem favn og seng ikke er så stort.
Det er for mig at se for tidligt at sige "Han kommer ikke op af sengen, når han først er putte".
Det kan være en løsning for jer begge med en flaske, også fordi far kan tage over - men faktisk også fordi en flaske kan gives i sengen, så han ikke oplever at skulle flytte fra favn til seng - det lyder som om han protesterer voldsomt mod dette ...
Der er mange muligheder, jeg håber du hermed er hjulpet videre!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske