Svar: Overgang til frugt og grønt
4. september 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Annette
Det kunne godt lyde som om at det har været lidt for voldsomt for jeres lille pige at starte med frugtmos og grøntsagsmos.
Jeg vil anbefale dig at du i stedet forsøger at starte med en grød, det kan med fordel være en grød af ris, majs eller hirse og meget gerne lavet på den mælk, du plejer at give hende. Det kan være udmalket modermælk eller modermælkserstatning.
Grød er ofte lidt mildere for maven end både grøntsager og frugt og når du så samtidig kan lave den på mælk, som din datter er vant til, så bliver overgangen ikke helt så drastisk. Det svarer lidt til at give hende lidt vælling, som hun bedre vil kunne tåle.
Når hun har vænnet sig til grøden i maven og du kan se at det hele fungerer fint, så kan du prøve at komme lidt frugtmos på som topping. På den måde er grøden hun er vant til fortsat basis og frugten introduceres stille og roligt. En grød som risgrød kan også bruge som basis for grøntsagsmos - f.eks. kan du komme lidt gulerod på som topping af en risgrød og igen stille og roligt vende hendes mave til forskellige fødevarer :)
Fortsat held og lykke med hende, håber du hermed er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske