Brev:
Kræsen, skal vi bare acceptere det?
4. september 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kræsen, skal vi bare acceptere det?
Kære Helen
Hvad gør vi med saadan en lille kræsen fyr? Oscar lever af de faa ting han kan lide, alt uvant og nyt bliver der ikke en gang smagt paa, han skubber tallerkenen væk, han vil absolut ikke spise det. Han spiser rigtig godt, hvis det er noget han kan lide, og det er: paneret fisk eller kylling, kødboller, pølser, pasta, ris, gulerødder, majs, ærter, ost, alt slags brød og bananer.
Til morgenmad faar han en økologisk pulvergrød der indeholder frugt, müsli og havre, det bliver blandet op med mælk, eller han faar brød med smør og syltetøj, frugtmos osv.
Til eftermiddags"snack" faar han en youghurt (det er en blanding mellem youghurt og ost, lidt fed i det) med frugtmos og evt en kiks.
Jeg forsøger ikke at lave speciel mad til ham, men det kan være svært, da han i saa fald intet spiser og dermed bliver lidt sur og gnaven. Jeg prøver som regel at lave en ting, som jeg ved, at han vil spise som f.eks. pasta.
Det skal ogsaa siges at han kun vil drikke mælk af sutteflasken, han faar som regel en sutteflaske med mælk efter hans bad og inden han skal i seng.
Skal vi bare acceptere at Oscar er en meget kræsen fyr og dermed lever godt af det han kan lide? Eller skal vi være mere standhaftige og sige at det er aftensmaden i aften og der er ikke andet? Det skal siges at baade hans far og mor var meget kræsne som barn, (det er de dog ikke mere :)).
Glæder mig til at høre dine tanker om dette.
Med venlig hilsen
Lotte