Svar: Kræsen, skal vi bare acceptere det?
4. september 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Lotte
Det lyder som om at I skal finde en balance imellem at Oscar naturligt stadig er en lille dreng, men nu faktisk også er blevet 2 år og derfor har brug for lidt mere faste regler og rammer ...
Det bør f.eks. være slut med pulvergrød og sutteflaske - han er altså for gammel til det og det bør erstattes med andre og mere sufficiente ting. Et eller andet sted, så er han jo så stor nu, at det at få flaske og give pulvergrød - det er med til at holde ham på et babystadie, hvor han ikke længere hører hjemme :)
Ja, han er en lille dreng og ja, man skal stadig lytte rigtig meget til hans behov, anerkende hans følelser og en gang imellem være der ekstra meget for ham fordi han er lille, og kravene til ham får nogle gange hele verden til at vælte - men han skal også nogle gange lære at tingene ikke altid kan gå efter hans hoved og derfor lære at tackle den frustration, der naturligt opstår i sådanne situationer.
Det er dejligt at han spiser rigtig godt, når han får noget han tydeligvis kan lide. Det er også super godt, at han spiser både fisk, kylling, pasta, ris, grøntsager, brød, frugt, yoghurt og ost. Han får på den måde noget fra alle fødevarergrupper og det er super fint. Det er også rigtig godt at han nyder at spise, at sidde ved bordet og spise med jer andre - i hvert fald, når han får livretter, så er det nydelse for ham og det er et super godt udgangspunkt!
Det er en god idé at du altid serverer et eller andet, som du ved han godt kan lide. Det kan bare være et stykke brød eller andet, som han naturligt ofte vil starte med og så spise i, måltidet starter. Du må gerne stille lidt krav om at han skal spise lidt af den øvrige mad, før han får noget andet. Det betyder ikke så meget om det er pastaen, kødet eller grøntsagerne der glider ned, bare han spiser lidt af maden.
Det er bedre at give ham et eller andet, som han godt kan lide, som en del af retten - fremfor at give ham speciellavet mad. Han kan i en alder af 2,2 år sagtens spise som I andre og jeg synes ikke du skal lave speciel kost til ham.
Det er fortsat en god idé med mange små måltider, både fordi han har godt af at spise lidt og tit for at få sit energibehov dækket og sit blodsukker holdt stabilt, men også fordi det så betyder mindre, hvis han til det ene måltid ikke spiser særlig meget, så går der jo kun 1½-2 timer så får han mad igen og vil forhåbentlig der så spise lidt mere.
Det er vigtigt at du medtænker, at det er dig der køber ind og derfor dig der sørger for at have de rette ting i skabene. Hvis der ikke er usunde ting at få, så er det naturligt lettere at spise det som er bedst for ham ... Det lyder som om at han til aften spiser sundt og varieret, men i løbet af dagen lyder de ting du nævner, som nogle forholdsvis søde ting:
Pulvergrød, syltetøj, frugtmos, yoghurt, kiks ... Du skriver at han kun drikker mælk af sutteflaske - hvad drikker han så? Får han vand eller får han saft, juice eller lignende?
Det er rigtig vigtigt at skrue ned for indtaget af sukkerholdige drikke og fødevarer, da det naturligt fjerner appetitten og lyst til mere sufficient mad. Han bør derfor drikke vand af kop dagen igennem og med hensyn til mad og mellemmåltider - hvad så med hjemmebagte boller og frisk frugt?
I stedet for at give ham frugtmos, kan han sagtens spise en frugtskål med friske stykker frugt. I stedet for kiks, vil han have langt bedre af at få en havregrynsbolle, grahamsbolle eller rugbolle ...
Jeg ved godt at du ikke er bosiddende i DK og at spisemønster og tilbud om børnemad ser anderledes ud hvor du bor, men i forhold til dansk rådgivning om mad til børn, så er det vigtigt at fokusere på groft fiberholdigt brød, kød, fisk, grøntsager, mælk og surmælksprodukter (1,5% fedtindhold), frugt, kartofler, ris og pasta. Din dreng får det hele - men lidt mere af det hele i løbet af dagen kunne være rigtig godt :)
Du kan på hjemmesiden www.altomkost.dk finde rigtig mange gode opskrifter og idéer til sunde måltider for børn.
Jeg tror du vil få rigtig meget ud af at læse pjecen: "Det fælles frokostmåltid – anbefalinger og inspiration til sund
mad til børn i daginstitutionen", som handler om kost til børn både i vuggestuealderen (som din dreng) og de større børn i børnehaven.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske