Svar: Frysning af babymad
4. september 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Pernille
Jeg må indrømme at jeg lidt har den holdning, at det er begrænset, hvor meget man sparer ved at fryse ned ...
Som udgangspunkt skal din dreng jo have mere og mere mad, der tager udgangspunkt i den mad I andre spiser og det er her oplagt at lave en mos af lidt kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli eller lignende om aftenen. Simpelthen tage et par af de grøntsager fra, som I andre får, komme det i blenderen med lidt af kogevandet, tilsætte 1 tsk. fedtstof og mælk. Mælken kan være udmalket modermælk eller modermælkserstatning.
En grøntsagsmos kan holde sig et døgn i køleskabet på denne måde og du kan således give det samme to dage i træk - f.eks. aften og næste dag til frokost, men så vil din dreng naturligt også have behov for nye smagsvariationer og derfor er det naturligt at du næste aften laver en ny portion grøntsagsmos af nogle nye grøntsager - igen med udgangspunkt i jeres mad.
Du kan naturligvis godt lave en større portion grøntsagsmos, som du deler i mindre mængder og fryser ned. Jeg anbefaler normalt at man her fryser mosen ren, bestående af grøntsager og kogevand og så tilsætter du fedstof og mælk, når du varmer det op. Du kan godt fryse den med mælk, som du skriver, men det kan være lidt sværere at justere konsistensen af mosen ind, når den først har været frosset. Der sker også et lille tab af næringsstoffer ved frysning - at det skulle hænge sammen med bakterier, det mener jeg ikke. Ikke hvis man med det samme mosen er lavet, fryser den ned.
Ulempen ved at lave større mængder mos og fryse ned i små portioner er at barnet naturligt ofte vil få det samme dag ud og dag ind og det er fint i starten, men ligeså snart din dreng bliver 6 måneder, så vil det være rigtig godt at han tilbydes så varieret en kost som muligt. Ikke kun ved at få grød til morgen, grøntsagsmos til frokost og aften, men også ved at han netop tilbydes forskellige former for grød og forskellige slags mosede grøntsager.
Dertil kommer at kød og fisk, som skal tilbydes i mosen fra 6 måneders alderen bør være optøet i køleskab eller i koldt vand. Optøning i varmt vand frarådes på grund af bakterievækst. Det anbefales derudover at grøntsagsmos optøes direkte i gryden, fordi man derved bevarer vitaminerne bedst.
Du kan derfor lave små kødboller, som du fryser ned og har liggende i fryseren, så du en gang imellem kan tage en sådan op, optø den i køleskab og tilsætte den grøntsagsmosen inden servering - men igen kød og fisk bør også varieres og du kan derfor også med dette tage udgangspunkt i den mad I andre spiser. Kødbollerne i fryseren skal altså bruges, hvis I andre får noget der ikke kan bruges til mos en dag ... :)
Du kan i princippet også godt optø middagsretten i mikrobølgeovn, jeg har i hvert fald ikke hørt at der skulle være problemer med dette. MME laves jo også let i mikroovnen, det vigtigste er at du husker at røre i maden, da mad i mikrobølgeovn varmes mest op i midten og mindre i yderkanterne. Derudover må det anbefales at læse i mikroovnens brugsanvisning, for at finde de korrekte tidsangivelser for madlavning i præcis den ovn.
Ren kartoffelmos ville jeg ikke fryse, men kartofler blandet med mange andre slags grøntsager tror jeg faktisk godt kan fryses - det må komme an på en prøve :)
Grød kan ikke fryses, det bliver en klæg masse, men her kan du lave en større portion, dele i to og servere den ene halvdel den ene dag og den anden halvdel næste dag - det kan holde sig et døgn i køleskab.
Frugtmos kan fryses og her kan jeg godt se en god idé i at lave en lidt større mængde. Du bruger for det første meget lidt af gangen og så er det fint at kunne variere forskellige typer af grød med frugtmos. Frugtmos kan også bruges som smørbart pålæg på lidt brød, som et let mellemmåltid eller en dessert osv. når din dreng bliver ældre :)
Jeg håber ovenstående besvarer dine spørgsmål, fortsat held og lykke med det hele :) Rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske