Annonce

Annonce

Svar: Sårbar og selvstændig


5. september 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor til to

Tak for dit brev og din udførlige beskrivelse af jeres lille dreng, familie, de ting I har været igennem :)

Det er altid utrolig hårdt at blive kaldt til samtale i institutionen. Vi ønsker jo alle vores børn det bedste og når man får at vide, at ens dreng ikke opfører sig som de helst ser, reagerer anderledes end man bør forvente af hans alder og måske tilmed får at vide, at han mangler empati - ja så er det som at få en spand vand i hovet. I bliver naturligvis kede af det, frustrerede, bekymrede og får måske også følelsen 'hvad har vi gjort forkert', "kan vi eller kunne vi have gjort noget anderledes' osv. Det er en helt naturligt reaktion.

Men når den første reaktion så har lagt sig, så bliver I nødt til at sige til jer selv, at I er heldige at institutionen reagerer. At han rent faktisk går et sted, hvor pædagogerne interesserer sig for ham og for hvordan han har det og at de faktisk har et ønske om at hjælpe både ham og jer.

I bliver også nødt til at sige til jer selv, at han sagtens kan have nogle iboende problemer, altså at det er noget i ham selv, som gør, at han har svært ved at tackle forskellige situationer og at det ikke behøver have noget med jer at gøre - det behøver ikke være fordi I gør noget forkert ...

Det er rigtigt at jeg også lige umiddelbart tænker at der hos jer godt kan være tale om en dreng, som har problemer med sin evne til at sidde stille og koncentrere sig, som måske har svært ved at vente på at det bliver hans tur, som har svært ved at lege med andre på en hensigtsmæssig måde. Det kan skyldes flere ting - men ADHD er som du selv nævner, naturligt et bud ...

Det er rigtigt at empati ikke er noget man fødes med, men noget man lærer og empatien udvikles i samarbejde med forældre, andre børn, voksne osv. i takt med at man vokser op. Men når man er 3 år gammel, så bør man have en vis empati - de første tegn på empati ser man ofte ved at barnet kysser end, krammer og lægger sig ind til en - både, hvis han selv er ked af det, men også hvis han mærker at du er ked af det. Man ser det ofte også ved at barnet leger omsorgslege, at han i en alder af f.eks. 1½-2 år leger lege, hvor han viser sin empati overfor en dukke, putter den, giver den mad, trøster den når den græder osv.

Også måden han bruger sin stemme på og verbalt udtrykker sig på, vil vise om han har empati - det kan f.eks. være billede af en lille kattekilling der udløser et "nnnååååå ... hvor er den sød" og måden han måske kærtegner den rigtige killing på - i modsætning til et barn uden empati, som hiver den i pelsen eller stikker den i øjnene ...

Jeres dreng bør med den alder han har, kunne indgå i et samspil med andre, hvor han er i stand til at tage hensyn, vente på at det bliver hans tur og også i stand til at se, hvad det han gør og siger - gør ved andre. Han øver sig naturligt stadig i samspillet med de andre, men viser også empati overfor dem.

Når han bliver omkring 4 år, så bør han ...


Annonce

... kunne skubbe sine egen behov til side og når han bliver 5-6 år, så er hans hjerne så udviklet og hans sprog så godt, at han kan være omsorgsfuld og tage hensyn til andre uden større problemer. Du har altså ret i at empati læres og der er stadig lidt vej endnu - men han skulle meget gerne være igang ...

At kunne være sammen med andre mennesker på en god måde, kræver at man har social intelligens. Det har ikke noget med klogskab at gøre, men handler om at barnet skal lære hvordan man lytter til andre og hvordan man følelsesmæssigt påvirker hinanden både negativt og positivt.

I kan sagtens lære jeres dreng at spørge "vil du lege?" eller lære ham at sige "tak for mad!", "Undskyld" eller lignende. Det er ikke problematisk at lære dette. Men social intelligens er mere end det. Det handler om at lære hvordan man spørger ind til andre, eller trøster andre. At lære hvordan man ser om nogen er kede af det, vrede, overraskede osv. alt det kan man ikke lære ved at få det at vide, det kan man kun lære ved at opleve det og se det. Og det lyder som om at det er her, pædagogerne er særligt opmærksomme på jeres dreng og ønsker han får ekstra støtte ...

Det synes jeg er rigtig godt og I skal takke ja, til at få en henvisning til en børnepsykolog, familievejleder, Marte Meo eller hvad de nu vil tilbyde jer. Udgangspunktet er at jeres dreng skal hjælpes, for han er naturligt også påvirket af, hvis de andre børn synes han fylder for meget på en negativ måde. Det er jo heller ikke befordrende for ham, hvis de andre børn ikke vil lege med ham, fordi han er for urolig og har svært ved at aflæse dem ...

Derudover kan I naturligvis forsøge at støtte ham selv og det gør I bedst ved at vejlede i stedet for at irettesætte. Prøv at fjerne fokus fra det negative og fortæl jeres dreng, hvis I vil have han gør i stedet for det han gør forkert.


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus

Se flere foredrag med Helen ...


Prøv også at stille ham foran et spejl og lave ansigtsudtryk. Hvordan ser man ud, når man er ked af det, sur, overrasket, glad osv. Tal om grimasserne og hvordan man aflæser andres følelser.

Lån bøger om børn og følelser. Om børn der bliver kede af det, børn der er sure, børn der gør det modsatte af hvad de skal osv. Der findes mange bøger om disse emner, små bøger netop henvendt til børn. Prøv at gå på biblioteket og få hjælp af en bibliotekar, du kan også gå ind på bibliotek.dk og søge på børnebøger, fritekst 'ked af det' så kommer der mange muligheder frem.

Når I henter og bringer ham i vuggestuen, så være opmærksom på hvordan I hilser på de andre børn. Det er vigtigt at han mærker at I godt kan lide at være der, at I godt kan lide at tale med børnene og de voksne. Og han lærer meget af at se, hvordan I gør. I skal altså være gode eksempler på, hvordan man kan tage kontakt til andre.

Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej og kan bruge mine tanker lidt videre. Med hensyn til renlighed og sut, så synes jeg I skal lade det vente lidt.

Rigtig meget held og lykke med det hele!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Olívy - meget mere end bleskift

Olívy er et populært bleskifteprodukt blandt mange småbørnsfamilier, og siden 2015 har Olívy været med til at ændre danskernes puslevaner med produktet Olívy baby care – diaper change til forebyggelse af røde babynumser. Men faktisk er Olívy meget mere end bleskift. Det naturlige og skånsomme ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

4. januar 2025 | Opdragelse | 4 år, 2 mdr.

Curling vs. Selvstændighed?

Kære Helen Vi ved ikke hvordan vi bedst hjælper vores ældste datter på 4 år....

Læs hele brevet og Helens svar


10. december 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

Sur 2-årig

Hej Helen, Nu skriver jeg i desperation til dig igen :-) Vi er...

Læs hele brevet og Helens svar


5. december 2024 | Opdragelse | 2 år, 9 mdr.

Hård ved lillebror

Hej Helen Her går det efterhånden rigtig godt med at være blevet...

Læs hele brevet og Helens svar


22. november 2024 | Opdragelse | 3 år

Fysisk reagerende 3 årig

Kære Helen. Vi har en dreng på 3 år (blev 3 i oktober) der startede i...

Læs hele brevet og Helens svar


13. november 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

Konflikter - 3 år, 4 mdr.

Hej Helen. Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig,...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor


Annonce