Svar: Storesøster niver og bider lillebror
25. maj 2004
Alder:
3 år
Kære Søren
Jeres datter er i kraft af sin alder stadig kun et lille barn, som har haft den fulde opmærksomhed fra sine forældre. En opmærksomhed, som hun også har brug for, men som hun nu skal dele med en anden, og det er svært.
Jeres datter har ikke ønsket at få en ny lille ind i familien, det er en beslutning, som I som forældre har taget. Nogen sammen ligner det med at ens ægtefælle kom hjem en dag og havde taget en ny dame/mand med hjem og kom med beskeden 'hun/han skal bo her, og ham skal du elske og være god imod'...så ville du nok også få lyst til at slå.
At det er sådan betyder dog ikke at storesøster ikke kan blive glad for lille bror. Hendes reaktion er dog helt normal. Nogle børn vil reagere overfor den lille ny, hvor andre børn vil reagere overfor forældrene og begynde at slå på dem.
Da jeres datter er meget voldsomt reagerende overfor sin lillebror, er det naturligvis vigtigt at I beskytter ham, så han ikke kommer til skade. I en sådan situation kan det f.eks. være en god idé med en kravlegård, hvor han trods alt ligger lidt mere beskyttet.
Hjælp også jeres datter med at sætte ord på de følelser hun har. 'Jeg kan godt forstå at du er vred på lillebror' så hun føler at det er legalt at have det som hun har det, altså så hun ikke føler sig forkert.
Fortæl hende hvor dejlig hun er og hvor meget i holder af hende, netop fordi hun er sådan en stor pige, samtidig med at I giver hende plads på skødet og masser af omsorg. Det er hårdt at stå på sidelinien og se mor sidde og amme i timevis, hun vil også være med. Se om ikke hun kan få læst en bog imens, så amingen også bliver noget hun er del af.
Lad hende være med til at vælge det tøj, som lillebror skal have på, og finde vaskefad og bleen frem, så hun føler sig medinddraget og dygtig.
I kraft af sin alder vil hun ikke altid kunne styre sine bevægelser og nogle af de kærtegn hun gerne vil give kan blive for voldsomme. Husk på at det var kærtegn og ros hende for at hun prøver at være god ved ham. Vis hende hvordan hun skal gøre, så det ikke bliver for voldsomt.
Hvis hun bider ham, så er det jo mere bevidst, men stadig et udtryk for at hun ikke har ord til sine følelser. I skal naturligvis sige 'nej', så hun lærer at man ikke må bide, men I skal finde balancen imellem at sige nej og ikke skælde ud. Prøv også her at sætte ord på 'du blev bare så vred', så jeres datter føler sig lyttet til og forstået.
Fortsat held og lykke med dem begge to.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske