Svar: Skemad, flaske og hård mave
14. september 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Jette
Det lyder rigtig fint med 2 måltider skemad dagligt, nu hvor din datter er 5 måneder gammel. Sammen med skemaden skal hun have vand af kop og derudover skal hendes mælkebehov sikres af flaske og/eller amning.
Det er meget fint netop ikke at følge efter med flaske eller bryst lige efter skemaden, der må meget gerne gå en time, hvor hun lige fordøjer maden hun har fået og så få hun mælken inden hun skal sove. Om aftenen går der måske længere tid ...
Jeg sender dig en plan for dagen, så du kan se hvordan den skal se ud:
Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske
Formiddag 9-9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød af ris, majs, hirse. Evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet afhænger lidt af hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover sin 3. lur som er en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet afhænger lidt af hvor lang og hvor sen en 3. lur hun har taget
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Midt nat 03: Evt. amning - men den begynder måske at kunne blive sprunget over - mange børn er dog 6 måneder inden de kan undvære mælk midt nat.
Som du kan se indgår der fortsat rigtig mange måltider i løbet af en dag og hendes mælkebehov er fortsat stort :)
Hvis hun har problemer med at fordøje mme, så kan du forsøge med den syrnede grønne allomin fra Beauvais eller NAN H.A fra Nestle - det kan hjælpe på maven. Hvis skift af erstatning ikke er nok, så bør du give din datter laktulose.
Det er bedst at give hende det to gange dagligt og hun må få 1 ml pr kg hun vejer. Det vil sige at hvis hun lige nu vejer 6 kg, så kan hun altså få 3 ml morgen og 3 ml aften og så må du regulere ind mængdemæssigt, så maven fungerer bedst muligt. Hvis hun har forstoppelse, så vil hun heller ikke spise og så går det ud over hendes trivsel.
Med hensyn til om hun får for meget skemad, så er det bedre at give hende 3/4 dl grød 2 gange dagligt end 1½ dl. på en gang. både fordi det giver mulighed for variation af fødevarer, men også fordi det levner plads til mælken. Så lad hende ikke spise større mængder end at hun stadig vil have sin flaske inden hun skal sove.
Jeg håber at planen for dagen hjælper dig lidt videre og tænker at netop det at følge en nogenlunde fast plan for mad, mælk og søvn vil være med til at give jer lidt roligere nætter :)
Rigtig meget held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske