Svar: Søvn på kun 30 minutter
14. september 2009
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Nu hvor din dreng er blevet 2 måneder gammel, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på at få indført et fast putteritual og en lille smule rytme for dagen.
Du skal prøve at gå ud fra at han max er vågen 2-2½ time og så skal han sove igen. Du skal også gå ud fra at han har brug for at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen - nogle børn har endda behov for en ekstra lille powernap på 20 minutter og det er helt okay, den ligger så ofte tidlig morgen eller tidlig aften.
Det er også sådan at børn skifter søvnfase mellem 30-60 minutters interval og når din dreng vågner op efter 30 minutter så skyldes det sandsynligvis at han har svært ved at komme videre i sin søvn. Når han sover, så vil han i perioder sove dybere og i andre perioder lidt lettere og det kunne godt lyde som om at han har svært ved disse skift.
Her hjælper det for det første at han er mæt nok, så du skal være sikker på at han får mælk nok, at han får den mængde han har behov for. Derudover så hjælper det ofte at svøbe ham. Det at være pakket i et klæde, at have armene tæt ind til kroppen, det giver ham fysisk ro - lidt ligesom da han lå i livmoderen og sparkede og mærkede og følte sig omsluttet - det samme må du prøve at skabe for ham ude, når han skal sove.
Du kan gøre det ved at svøbe ham i et klæde, et svøb - du kan evt. læse bogen "svøb dit barn", du finder den i min bogguide under 'sygdom, behandling og handicap' (fordi den også er henvendt til børn med kolik). Du kan også overveje at købe en sovepose - altså en voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee osv. hvad de nu hedder alle sammen.
Det at blive svøbt eller puttet i en pose, vil være tryghedsgivende og vil på sigt være genekendeligt og det der forbereder din dreng til at skulle sove. Han lærer, hvad der skal ske og det vil i sig selv få ham til at slappe af og hjælpe ham videre i søvnen. Samtidig vil det gøre ham tryg, når han vågner op, mærker at han stadig ligger der, situationen var som da han faldt i søvn og så vil han lettere kunne sove videre.
I en overgange vil det være en rigtig god idé at du holder dig i nærheden og luller ham til ro når du ved at han er ved at vågne. Det er helt fint at du står parat med en beroligende hånd, kærtegner ham, putter suttekluden lidt ekstra ind mod hans ansigt, triller barnevogne lidt osv. for at få ham videre i søvnen. Det vil være godt, hvis du kan nå at gribe tidspunktet og lulle ham videre inden han vågner helt op.
Det kræver at du er hos ham rigtig meget, men der er vigtigt at han oplever at få de sammenhængende lure, for at hans krop stille og roligt indstiller sig på at kunne sove mere sammenhængende. Om natten lyder det jo til at han klarer det fint, så skal han også kunne det om dagen :)
Det har naturligvis noget at sige, hvor meget han sover om natten, for det er klart, at hvis han sover fra 16.30 til 20.30 (= 4 timer) og sover igen fra 21.30 til 05.30 (= 9 timer) - altså reelt 13 timers nattesøvn, så er det naturligvis begrænset hvor lange lure han kan tage om dagen. Derfor er det rigtig vigtigt at du nu virkelig arbejder på at han skal have sine 3 lure dagligt og har naturlige vågenperioder derimellem.
En plan for dagen ser nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Flaske
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske og puttes til 3. lur
Aften: Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne
Midt nat: Flaske og sover videre
Jeg har skrevet flaske i planen, da jeg mener du ikke ammer, men giver mme og udmalket modermælk i flaske - hvis dette ikke er korrekt og du også ammer, så lægges amningerne ind der, hvor jeg har skrevet flaske i planen :)
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske