Brev:
Afbrudt søvn og tabte sutter
15. september 2009
Alder:
18 mdr.
Afbrudt søvn og tabte sutter
Kære Helen
Jeg er mor til tvillinger på 1½ år, en pige og en dreng. De trives i vuggestue og sover for det meste 2-2½ time middagslur. Nogle gange kan der være brug for en ½-1 time lur om eftermiddagen, hvis de er ekstra trætte.
Om aftenen bliver de begge lagt mellem 19.30-20.00, igen alt afhængig af træthedsniveau. Vi har faste rutiner med godnatlæsning, tandbørstning, putning osv.
Vores datter kræver et par besøg inden hun falder i søvn, da hun smider sutter. pude og sovedyr på gulvet. Det kan vi sagtens leve med og det tager ikke lang tid før hun falder i søvn.
Vores søn (de ligger på hver deres værelse) ligger sig til at sove med det samme, så det er jo dejligt! MEN balladen starter så et par timer senere, hvor han begynder jævnligt at vågne op.
Nogle gange er han tørstig og han får noget vand. Det kan vi såmænd også godt leve med. Men de fleste gange råber/skriger han højt og roder rundt - på maven - mellem pude og dyne og virker forvirret. Dette kan ske rigtigt mange gange på en nat og det slider efterhånden en del. Nogle gange virker det bare lige at lægge en hånd på hovedet el. ryggen og tysse lidt på ham. Andre gang bliver han nærmest mere gal over at vi kommer ind. Vi har prøvet at lade ham ligge temmelig længe og være utilfreds, men det har heller ikke rigtig haft nogen effekt.
På de slemme nætter er vi oppe min. hver time efter kl.23 - på de gode nætter er vi oppe 3-4 gange. De vågner normalt mellem 5.30 og 6.00, heldigvis lidt senere nogle gange....
Håber du har nogle gode tips og idéer til os, da vi efterhånden synes vi har prøvet de fleste teorier af. Det skal lige tilføjes at han for det meste er frisk om morgenen, men nogle gange virker han virkelig træt- og det er vi også :-)
Venlig hilsen
Tvillingernes forældre