Svar: Afbrudt søvn og tabte sutter
15. september 2009
Alder:
18 mdr.
Hej med jer
Alt efter hvor tidligt jeres børn står op om morgenen, kan man naturligvis godt diskurer, om de sover lidt for lang en middagslur og derfor vågner, fordi de forventes at sove lidt mere end de egentlig har behov for ... de fleste børn vil i 1½ års alderen have behov for at sove 1½-2 timers middagslur og 11-11½ times nattesøvn - altså ca 13 timer i døgnet, så har I let at gå ud fra. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn jo sover lidt mindre og andre lidt mere ... :)
Men derudover handler det sandsynligvis også om at der lige nu sker rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres børn. De begynder at få lidt farefornemmelse og det er normalt at børn i især 18-20 måneders alderen sover meget uroligt og vågner op om natten. Nogle så grædende og voldsomt at det virker som om at de har mareridt ...
Det handler som sagt som spirende farefornemmelse og oplevelser der skal bearbejdes i drømme om natten. Jeres børn er nu så gamle, at de begynder at løbe, de falder, slår sig osv. De klatrer også op og finder pludselig ud af at de ikke selv kan komme ned ... De oplever også meget modstand i løbet af dagen, mere end tidligere - I stiller lidt flere krav, de får flere nej!'er, I holder fast i dem fordi de ikke må løbe ud på vejen osv.
Også andre børn giver modstand, børnene skubber til hinanden, tager legetøj ud af hinandens hænder, hiver i hår osv. og på den måde er der i dagligdagen flere farer, mere modstand og således mere uro end tidligere. Den spirende fornemmelse af disse ting, giver således uroen om natten.
Det er en periode og det går normalt over igen helt af sig selv. Det I skal være opmærksomme på er ikke at få skabt dårlige vaner, for jeres børn bliver også mere og mere bevidste og ved hvad de vil have ... Så hold fast i at de skal puttes i egen seng og skal sove videre der, når de vågner om natten. Trøst så vidt muligt uden for meget afhængighed af jer - hvis I trøster med sut, så lad dem selv putte sutten i munden, skru ned for servicen så de bliver mindre afhængige af jer ...
Hvis jeres dreng er rigtigt ked af det og har brug for at blive taget op og holdt om, så må I naturligvis gøre det, det er ikke sådan ment :) I skal bare hele tiden overveje, hvad vaner I giver ham og f.eks. at tage ham ind i jeres seng i håb om at I så alle sover bedre, kan godt være et skråplan i forhold til hans øgede bevidsthed ... Det samme, hvis I giver ham sutten hele tiden, det er en god idé at lære ham at finde den selv :)
Så masser af sutter i sengen, er udmærket og det vil ofte også være sådan, at det hjælper at få en tår vand, og derefter kan han sove videre. I giver her en rigtig god oplysning, da I skriver at han nogle gange virker til at vægre sig mod jeres berøring, mod jeres hjælp og jeg tænker at en løsning i forhold til vand måske kunne være at give ham en drypfri kop ved eller i sengen. Så kan han selv tage sig lidt at drikke, hvis han vågner og det kun er det der er behovet. Igen gøre ham en lille smule selvhjulpen og uafhængig af jer - men som sagt, har han brug for jer, så skal I naturligvis også være der, tage ham op, berolige og betrygge osv. inden han så atter kan sove videre :)
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske