Svar: Maveproblemer og væskeindtag
15. september 2009
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Der er ganske givet en sammehæng mellem jeres datters væskeindtag og hendes problemer med tendens til hård mave og I har naturligvis ret i at det bedste hun kan få at drikke er almindelig rent vand ...
I kan evt. komme lidt økologiske appelsin- eller citronskiver i vandet, det kan måske give lidt lyst til at drikke det, så får det lidt anden smag en gang imellem og skader ikke. I kan også nogle gange lave lidt fortyndet te - f.eks. kamillete, og se om det vil give lidt interesse og dermed øge hendes indtag. Hun skal ikke have te hver dag, men en gang imellem vil det være okay - især nu hvor forkølelses-sæsonen sætter ind :)
Det lyder fornuftigt at bibeholde flasken lidt endnu, for at sikre væskeindtaget lidt ekstra - men på sigt skal den naturligvis erstattes af en kop mælk i stedet og I må forsøge at skrue mælkeindtaget i flasken ned stille og roligt og over flere dage. Både for at lære hende at undvære store mængder mælk inden sengetid, men også for at se om hendes mave så bedre klare udtrapningen - hvis I stopper fra den ene dag til den anden, så er der jo risiko for at maven går helt i stå.
Movicol er en rigtig god idé - får hun det opløst i flaske med vand, så sikrer det hende naturligvis en vis mængde væske der og det i sig selv er en rigtig god idé. Men nogle familier bruger dog også movicol som drys på maden og giver det uden problemer på den måde ... så movicol er så vidt jeg ved ikke fuldstændig betinget af at barnet vil tage flaske.
Min tanke er altså at I må forsøge at øge hendes indtag af væske om dagen samtidig med at I får skruet ned for det om aftenen, så maven på den måde naturligt holdes igang. Altså en nedtrapning af flaske og forhåbentlig samtidig en optrapning af vand, kunne være en rigtig god idé.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend til jer alle fire.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske