Svar: Mareridt - 5 år, 1 mdr.
15. september 2009
Alder:
5 år, 1 mdr.
Kære Henriette
Der er meget normalt at børn i førskolealderen har voldsomme drømme om natten og problemer med mareridt. Nogle børn vågner, kalder på deres forældre og falder forholdsvis let til ro, når de fornemmer at man er der, andre børn græder voldsomt og længe og har utroligt svært ved at komme ud af deres drøm igen.
Alle børn der vågner af en ond drøm skal naturligvis trøstes og beroliges og det kan være en god idé at overveje, om man kan minimere barnets uro ved opvågning, ved at gøre forskellige ting. Du skriver f.eks. at I tænder for lyset og jeg tænker, at børn i jeres drengs alder godt kan have brug for en natlampe, som hjælper dem med at orientere sig og holde sig til virkeligheden, når de vågner af en drøm.
Det kan også være en rigtig god idé at lade døren til værelset stå på klem, så barnet helt klart fornemmer, at det kan komme ind til mor og far, hvis det har behov for det og at det ikke er overladt til sig selv :)
Drømmene vil ofte være præget af ting han oplever i hverdagen, hans fantasi er rigtigt stor og det kan være meget svært for ham at skelne fantasi og virkelighed. Det er derfor super godt at I sørger for at han ikke ser voldsomme udsendelser i TV, at I overvejer, hvad I diskutere og taler om over middagsbordet osv. fordi børn i denne alder ofte kan opfange og misforstå forskellig ting.
Du skal også være opmærksom på at visse tegnefilm virker meget skræmmende på nogle børn, så hvis han ser Disney sjov i fjernsynet hver fredag, så kunne det være en god idé at I i en periode satte jer sammen med ham og så det, for at se om der kommer lidt voldsomme tegnefilm, hvor det kan være svært at skelne virkelighed og fantasi.
Børn vil naturligt i deres udvikling have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Omkring 4-5 års alderen er mange børn f.eks. bange for "onde og skrappe" mennesker. De er bange for indbrudstyve, bange for at komme til skade, bange for at blive kidnappet og denne frygt kan børn sagtens bibeholde op i 7 års alderen. Børn kan fastslå ud fra udseende om personen hører til den onde og for børn kan f.eks. de skrappe mennesker være personer som hæver stemmen på en måde, der får barnet til at føle sig skidt tilpas, det behøver altså ikke være en person vi som voksne føler specielt skræmmende ...
Omkring 6 års alderen begynder mange børn at blive bange for overnaturlige væsener, - en frygt for uhyrer, spøgelser, hekse, mumier, vampyrer osv. Det kan være vigtigt at tjekke under sengen for at sikre at værelset er helt 'monsterfrit'.
Og børn vil i 6 års alderen ofte også kunne begynde at være bange for at sove. Barnet smutter ind til forældrene midt om natten eller vægrer sig mod at blive puttet i egen seng på eget værelse og vil gentagne gange bede om at få lov at sove med andre. Børn i denne alder vil ofte også være bange for at være alene i situationer hvor forældrene ikke er inden for synsvidde også selvom man ikke er langt væk - barnet kan f.eks. være utrygt ved at være i et andet værelse end forældrene. Frygten for at være alene og sove alene vil som regel aftage når barnet når 8 års alderen.
Der er altså i forhold til jeres dreng lige nu en periode, hvor han naturligt godt kan være bange for forskellige ting, også ting I måske ikke selv synes er problematiske ...
Vær også opmærksom på at han bliver meget fanget af de ting han hører og ser i børnehaven. Det er min erfaring at man i børnehaven godt kan tale om spøgelser, læse spøgelseshistorier osv. og nogle børn har måske oplevet at der har været indbrud hjemme - nogle gange sker der også indbrud i institutioner. Hvis jeres dreng i hverdagen hører sådanne ting, så kan det sagtens påvirke ham og gøre at han lige nu drømmer mere uhyggeligt. Så selvom I er opmærksomme hjemme og ikke oplever at der er sket nogen ændring i jeres og hans liv, så kan han altså sagtens blive påvirket i f.eks. børnehaven ...
Hvis jeres dreng vågner og kan huske hvad han har drømt, så tal lidt med ham om det og hold ham til virkeligheden, berolige ham så godt som muligt, så han trygt falder i søvn igen. Vand på sengekanten kan være en rigtig god idé, fordi netop vand er meget virkeligt og han kommer derfor lidt videre i sine tanker inden han atter skal sove ... Så kan han huske drømmen, så tal med ham om den, tag hans drøm alvorligt, men hold ham samtidig til virkeligheden. Kan han ikke huske det og har han bare brug for trøst, så giv ham det :)
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske