Brev:
Store soveproblemer efter operation
15. september 2009
Alder:
16 mdr.
Store soveproblemer efter operation
Kaere Helen,
Min lille familie har store sove problemer. Jeg har virkelig brug for forslag til hvordan vi kan ændre situationen. Mine to sønner, 16mdr og 35mdr, har bege svært ved at sove om natten, men lad mig starte med den yngste, da det er det problemet er værst.
Callum har altid været god til at sove, helst i egen seng og gerne 12 timer uden en lyd...
For snart 2 mdr. siden gennem gik han en operation på den ene hånd. Det var en hård omgang, der betød at han skulle i fuld narkose og derefter ha’ hele armen i en stor klodset forbinding i ca. 5 uger. Far blev på hospitalet med Calum om natten og allerede næste dag kunne vi tage ham hjem. I følge lægerne skulle han ikke ha’ brug for smertestillende efter den 3. dag.
Den første nat han var hjemme, fald han hurtigt i søvn. Han var naturligvis meget udmattet og stadig påvirket af de stærke smertestillende, han havde modtaget på hospitalet. Om dagen var han ved godt mod og glad for at være hjemme. Den anden nat ville han ikke i sin seng. Han skreg bare ved synet af den. Vi besluttede, at han ikke skulle være ked af det og forsøgte ham straks i vores seng. Det gik heller ikke, så han så fjernsyn og spiste kiks det meste af aftenen. Til sidst tog vi ham en tur i klapvognen og han sov. Det var ikke en god nat, men det var der heller ikke nogen der forventede.
De efterfølgende nætter gik vi tur med ham for at få ham til at falde i søvn. Han havde efter vores mening været igennem nok for fortjente ikke at skulle kæmpe med søvnen. Jeg tror desuden, at han lå/sad mere behageligt, da hans store forbinding ikke var i vejen. Vi bar ham ind i vores seng, hvor han sov nogenlunde natten igennem.
Tre uger efter operationen fik han skiftet forbinding til en mindre mere bevægelig udgave. Han var bestemt glad herved, men det hjalp ikke om aftnen, når han skulle sove. Vi var meget i tvivl om, hvad var det rigtige at gøre, om han stadig kunne ha’ ondt, og om han var bange pga. operationen og hospitals besøget. Vi besluttede os til at lade ham falde i søvn i klapvognen til han have fået forbinding helt af.
Endnu to uger senere kom forbindingen endelig af. Callum var meget nysgerrig på hans hånd. Studerede den nøje. Han var glad, og specielt nød han hans første bad efter 5 lange uger.
– Han faldt i søvn i hans egen seng uden at græde i tre nætter i træk. Han vågnede om natten og vi tog han ind i vores seng, da han eller ikke ville falde til ro. Men siden da har det ikke kunne lavede sig gøre. Vi har prøvet hver nat – han græder, så snart jeg lægger ham i hans seng. Ofte kan jeg nusse ham til ro, men det holder ikke længe, og han sætter sig op og græder igen (ikke tårer, mere vrede). Jeg har forsøgt at lade ham være alene et par minutter, men det ændre ingen ting. Efter en halv times tid giver vi op og tager ham i klapvognen. Vi syntes at det er synd for ham – og desuden skal storebror jo også sove på et tidspunkt.
Vi har forsøgt at putte ham i vores seng, men det er helt umuligt. Han vil ikke sove.
Måske er det for tidligt at prøve at ændre hans nye sovevane, men sagen er den, at vi kommer vinteren i møde, og vi bor i et skovområde uden gadelys... det er nytter bare ikke. Han skal finde en anden måde at falde i søvn på – spørgsmålet er bare hvordan hjælper vi ham bedst.
Jeg skal lige huske at fortælle at Callum deler værelse med sin storebror. Callum bliver puttet ca. klokken 6:30 efter en bog eller to. Han vogner ca 7:30 i godt humoer. Om dagen går han i vuggestue tre morgner om ugen og er ellers hjemme hos mig. Han sover gerne en times tid til middag efter frokost ca. 12:30.. Han spiser godt, og er ellers en generelt glad og aktiv dreng.
Det blev et langt brev – så jeg gemmer storebrors sovevaner til en anden dag. Det er måske også bedst at takle en ting af gangen.
Jeg ser frem til dine tanker.
Med venlig hilsen
Pernille