Svar: Store soveproblemer efter operation
15. september 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Pernille
Det lyder som en hård tid med operation og det er helt naturligt at det har påvirket Callums sovevaner - rigtig ærgerligt, når han nu sov så godt, men sådan er det ... Dejligt at operationen er gået godt og at arm og hånd har det fint :)
Det er lidt tidlidt at I putter Callum, hvis han allerede kommer i seng kl. 18.30 - han sover jo ofte til middag og sover forholdsvis længe om morgenen, så mit bud ville være, at I skulle putte ham senere - det vil sandsynligvis være passende at putte begge drenge kl. 19.30-20.
Du skriver at I har problemer med begge børns sovevaner og at du beskriver storebrors i et andet brev (tak for det) men måske kan I slå to fluer med et smæk ...
Det er uhensigtmæssigt at Callum sover i en klapvogn. Det er også fint at han ikke falder til ro, når I putter ham i jeres seng, han kan og bør naturligt lære at sove på sit værelse. Det lyder som om at han lige nu er lidt ked af sin seng og da han stadig er for lille til en juniorseng - han risikerer at falde ud, så vil jeg anbefale at I putter ham på en stor madras på gulvet, hvor I kan sætte jer ved siden af og læse en historie. Det er her jeg tænker at I kan slå to fluer med et smæk, for er madrassen stor nok så kan begge børn sove sammen og I kan sidde mellem dem begge, læse historie og hjælpe dem til ro.
De skal som sagt puttes kl. 19.30-20 og således ikke alt for tidligt, som er tilfældet med Callum nu. I skal regne med at lillebror har brug for ca 13½ times søvn i døgnet. Storebror har brug for ca 12. Så det passer meget fint at lade dem sove kl. 19.30-20, stå op kl. 7.30 næste morgen og Callum for så derudover en middagslur på ca 1½ time, hvor storebror måske skal til at springe middagsluren over.
De har begge brug for at vide at I er der for dem, mærke jeres tilstedeværelse osv. De har brug for trygheden og nærheden. Lillebror fordi han aldersmæssigt stadig er lige på grænsen til at forstå at I rent faktisk er der, når han ikke kan se jer - storebror fordi han nu er så gammel, at han tumler med en masse tanker og har brug for at I sidder hos ham, taler lidt om hvad der er sket i løbet af dagen osv. så alt hans tankemylder bearbejdes inden han skal sove.
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej i forhold til dem begge - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske