Svar: Vil falde i søvn på mors arm
16. september 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Kaspers mor
Nu hvor Kasper er 20 måneder gammel, så tænker jeg at en god løsning ville være at give ham en juniorseng. Altså en større åben seng, som giver jer mulighed for at sidde hos ham og give ham masser af fysisk kontakt, når han skal sove, men uden at han behøver være i favn og hvor han naturligt ligger i sin seng.
Der er noget vigtigt i at han lærer at falde i søvn der, hvor I ønsker han skal sove - i sin seng - og jeg kan godt forstå at du synes det er et skråplan I er kommet ud på. Det er dog vigtigt fortsat at give ham trygheden og nærheden og for mig, lyder det som om at I skal tage det i etaper og stille og roligt vende ham til at falde i søvn uden at være tæt på jer.
Det første I kan gøre er derfor at lægge jer sammen med ham, han skal ikke være i favn, men tæt op af jer. Næste skridt er så at sidde ved siden af ham i sengen, lade ham mærke jer, have fødderne på dit skød osv. og tilsidst kan du så sidde ved siden af sengen.
Samtidig med at du fjerner dig selv mere og mere så skal du sætte noget andet i stedet. Det er vigtigt at han får en godnathistorie, at du synger en sang, giver ham en bamse at putte med osv. Så han stille og roligt vendes til at sove uden dig - men med en substitut for din favn og din nærhed.
Han er så gammel nu, at han godt kan forholde sig til at du er i stuen selvom han ligger på værelset, det han har brug for er derfor mere at lære at sove uden at være i favn og her mener jeg som sagt, at en åben seng og at gå stille og roligt frem er det bedste løsning for jer alle.
Og så skal du naturligvis sikre dig, at han bliver puttet til den rigtige tid, hvis han er 1 time om at falde i søvn, så skal han måske puttes en time senere end han bliver lige nu - eller måske skal I kigge lidt på hans middagslur ... :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske