Svar: Dagsrytme - 6 mdr.
16. september 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Annette
Tusind tak for dit spørgsmål - dejligt kort og præcist :)
Når din datter bliver 6 måneder, vil det være rigtig godt at øge hende til 3 måltider skemad dagligt. Samtidig vil hun kunne begynde med de lidt grovere grødtyper, som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og du kan også give hende mange flere slags grøntsager.
Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, du skal begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen og stille og roligt skal hun også til at have lidt forskelligt i hånden at sutte på, opbløde med spyt, gumle på. Så I løbet af de næste par uger sker der altså rigtig meget på madfronten :)
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Rodfrugter er ofte et hit, fordi de har en naturlig sødme.
Det vil være rigtig godt at du bibeholde den grød din datter kender og er vant til, når du introducerer nye typer grøntsager. Herefter kan du så bibeholde grøntsagerne, som hun kender og har vænnet sig til, når du så introducerer nye grødtyper - lige nu, også for at hendes mave kan følge med - så er det en god idé at bibeholde mindst et genkendeligt måltid dagligt.
Når hun begynder at spise mere grøntsagsmos og det går godt, så kan du stille og roligt begynde at tilsætte kogt kød og fisk. Det er her en fordel at starte med det lyse kød som kylling og kalkun, ligesom også de mere milde fisketyper, som rødspætte, torsk og laks er godt at give. Det skal som sagt koges eller lavet i ovn. Stille og roligt begynder hun dog at kunne få alle former for kød og fisk og generelt gælder at variation bliver mere og mere vigtigt.
En plan for dagen til et barn på 6-7 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være f.eks. appelsinbåde, store stykker blomme eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Øllebrød skiftevis med grøntsagsmos, stille og roligt begyndes med kød og fisk i mosen, vand af kop. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-17: Ammes, kan evt. tilbydes lidt frugt ligesom om formiddagen
Powernappen begynder ofte at kunne blive sprunget over
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, kød/fisk - udgangspunktet bliver stille og roligt mere af den mad I andre spiser, vand af kop. Suppleres igen med lidt agurk, brødskorper eller lignende i hånden.
Ammes og puttes til natten 19.30-20, i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter videre i sin egen seng indtil næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen.
Tilsidst vil jeg lige sige, at hvis du oplever at grøntsagsmosen fortsat er lidt for meget for hendes mave, så brug grøden som basis og introducer grøntsagerne mere og mere. Du kan f.eks. sagtens bruge risgrød som basis og tilsætte forskellige grøntsager til den og på den måde stille og roligt få hende igang - uden for meget mavekneb! :)
Jeg håber at ovenstående plan hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske