Svar: Dyb søvn - Hvordan?
16. september 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Marianne
Det er meget normalt at børn i 3-4 måneders alderen begynder at sove mindre om dagen. De begynder at opleve mere af verden, følge meget mere med i hvad der sker omkring dem, de skelner mere og mere bevidst hvorvidt de er ude eller hjemme, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Derfor vil børn i denne alder ofte ikke sove særligt længe om dagen, de powernapper mere, vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med.
Det betyder at de fleste børn i denne alder ofte vil sove 3-4 små lure i løbet af dagen og det kan, som jeg tidligere har skrevet, være en god idé at arbejde lidt mere fast på dette. Altså forsøge at give barnet en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen.
Soverutinerne ændrer sig stille og roligt i takt med at din datter bliver ældre, når hun begynder at få mere skemad, så vil det være hensigtsmæssigt at dette indtages på nogenlunde faste tidspunkter i løbet af dagen og det vil påvirke rytme på sigt. På den måde vil hun med tiden lære at spise morgenmad, frokost og aftensmad og på den måde vil hendes tidspunkter for lure også stille og roligt komme mere i system, du vil få mere overblik over dagen osv. I takt med at hun bliver ældre, så sover hun også anderledes om dagen, hun bruger sig selv mere fysisk osv. Tingene ændrer sig således hele tiden.
Du skal være opmærksom på ikke at putte hende for tidligt. Hun har som sagt en alder nu, hvor hun er meget opmærksom på verden og hun må gerne være vågen og aktiv imellem sine lure. Det er vigtigt at hun bliver stimuleret både fysisk og mentalt og derfor skal du tumle med hende, hjælpe hende med at bruge sig selv, hun skal behandles som den lille baby hun er nu og ikke længere som et spædbarn.
Pas derfor på ikke at fokusere for meget på ro og hjælp til at sove, men prøv at fokusere på aktivitet og vågenperiode ... Og når hun så er træt og du er sikker på at det er sengetid, så er det naturligvis vigtigt at du skærmer hende og hjælper hende til både fysisk og mental ro, hjælper hende med at lukke verden ude og overgive sig til søvnen. Og her er det fint, at du nogle gange står på spring for at lulle hende videre i søvnen, så hun får den søvn hun har behov for.
Ud over at hun skal stimuleres og aktiveres i sine vågne perioder, så skal du også sikre dig at hun får mælk nok og det er her ofte en rigtig god idé, netop at arbejde på flasken inden hun skal sove ...
Du kan flytte tidspunktet for flaskegivningen lidt af gangen, dag for dag. Når hun vågner af en lur, så start med at pludre lidt med hende, lad hende vågne stille og roligt på din arm osv. og skift hende så. Brug lidt tid på puslebordet osv. og giv hende så flaske bagefter - på den måde får du givet hende flasken lidt senere end nu ... Du er således nødt til at forsøge at rykke flasken lidt af gangen, hele tiden små skridt.
Udnyt f.eks. den tidlige morgenflaske, prøv at give hende den mere eller mindre i søvne, så hun ikke vågner og får flaske, men spiser og sover videre. Når hun så vågner igen, så vil hun måske allerede fra morgenstuden kunne undvære sin flaske fra starten og kan du allerede trække den der og ikke give næste flaske, før hun skal sove igen, så er rytmen næsten allerede vendt :) Hvis hun får sin morgenflaske kl. 06, vil hun naturligt have behov for en flaske igen kl. 9-9.30 hvorefter hun så puttes til formiddagslur og på den måde er rytmen vendt :)
Du spørger hvorvidt din datter skal starte med grød og det kan sagtens være at det vil være en god ting hos jer - også fordi hun stille og roligt netop vil kunne få grøden når hun vågner af lur og flasken inden hun så skal sove igen - på den måde hjælper skemaden også til en ny og anden rytme. MEN, det er dog vigtigt at du ikke starter med skemad før din datter er 4 måneder gammel - her tælles måneder og ikke uger :)
Så den dybe søvn og hjælp til at overgive sig til søvnen, handler altså om at få mad nok i hende inden sengetid. Men også om at få hende aktiveret og stimuleret, lade hende bruge sig selv både motorisk og mentalt - MEN så også hjælpe hende, skærme hende osv. når det så er sengetid.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske