Svar: Min datter spiser ikke særligt meget!
16. september 2009
Alder:
3 mdr.
Kære My
Netop med den alder din datter har, sker det tit at barnet kommer ind i en rytme, hvor det slatspiser lidt og slatsover lidt og det kunne godt lyde som om at det var tilfældet hos jer ... Prøv at se på den plan jeg tidligere har sendt dig og se om du kan passe jeres dag nogenlunde ind efter denne, det tror jeg vil kunne hjælpe dig.
Din datter skal naturligvis have den næring og den mængde væske hun har behov for, for at vokse, trives og udvikle sig. Der er heller ingen tvivl om at det at slatspise også gør at hun ikke sover så godt, som hun ellers ville gøre, hvis hun spiste større mængder ... Men du kan jo heller ikke tvinge hende og det lyder som om at du allerede har forsøgt flere ting.
Det er fint at prøve med en flaskesut med større huller, du kan også prøve med en anden type flaske, for at se om det gør nogen forskel. Det kan også være en god idé at forsøge med en anden type erstatning, for at se om hun bedre kan lide smagen af noget andet, det kunne jo også tænkes :) Jeg tænker her ikke på vælling, men på en anden type modermælkserstatning. Du kan prøve med både NAN, Blå Allomin, Hipp og Babymælk fra Arla og se om hun kan lide noget af det.
Det er også rigtig godt at du om natten tilbyder hende ekstra mælk, for at få den ekstra næring og væske i hende og måske behøver du slet ikke vække hende kl. 22-23 - prøv at se om hun kan spise flasken der mere eller mindre i søvne.
Det lyder også som om at hun har behov for mere mad, når hun vågner hver 2 time natten igennem for at spise ... Så du må forsøge at få mere i hende om dagen - prøv f.eks. at lægge en skiftning ind midt i hendes måltid. Det hjælper faktisk nogle gange.
Starte med at give hende en flaske, skift hende på puslebordet, snak lidt osv. og giv hende så en flaske mere inden hun så puttes til lur. På den måde kan man nogle gange være heldig at få lidt ekstra i hende. Du kan evt. give hende flasken i barnevognen, da det måske kan hjælpe hende med at koncentrere sig og lukke af for verden, netop fordi hun har den alder hun har og så gerne vil følge med i alt, at hun næsten ikke har tid til at spise ... Bare sørg for at hendes hoved er let eleveret, læg evt. en lille pude ind under madrassen, hun bør ikke ligge helt fladt, når hun drikker af flasken.
Og så må du tale med lægen om hvad et minimumsindtag vil være, altså hvor lidt er det acceptabelt at hun får ... Jeg kan godt se på vægtkurven at hun falder ned, hvilket naturligvis ikke er så godt - derfor er det også fint, at du er opmærksom på at hun skal have mælk nok og arbejder bevidst på at få det i hende.
Og så lyder det som om at I skal igang med lidt skemad, når hun bliver 4 måneder - hun lyder ikke som en pige, der skal vente til hun er 6 måneder med at forsøge - modsat skal man jo heller ikke starte for tidligt, det kan også give problemer senere, men hendes kurve knækker og hun har brug for ekstra næring ...
Og så må jeg jo så også sige at du må prøve at holde fast i at din sundhedsplejerske ikke er bekymret, men vurderer at din datter trives og udvikler sig som hun bør. Hun må jo vide, hvad hun taler om ... :) Hun kan jo se hende, kan have hende i hænderne osv. - den mulighed har jeg jo ikke.
Så prøv at finde balancen mellem ikke at gå i panik, men samtidig også arbejde bevidst på at få mere mælk i din datter. Jeg håber at du kan bruge lidt af mine forslag videre :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske