Svar: Søvn og mangel på samme - 1 mdr.
16. september 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Pia
Der kan være flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig.
For det første skal du være opmærksom på din drengs bevidsthedsniveauer. Små børn har forskellig måde at vise hvorvidt de er trætte, sultne osv. og det er vigtigt at du kender disse signaler.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling).
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når han er ved at vågne lidt op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når han sover så skifter hans søvn mellem to faser, han sover dybt og afslappet og han drømmer og er mere uroligt sovende, det vil jeg ikke komme videre ind på her. Det du skal være opmærksom på er altså, hvornår din dreng virker parat til kontakt - her skal I pludre med ham, lade ham studere jeres ansigter, jeres bevægelser, lytte til jeres lyde og forsøge at efterligne jer og se efter hvornår han har behov for at ligge for sig selv eller behov for at blive puttet.
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at du måske nogle gange putter ham lidt for tidligt,du skriver at du ofte putter ham efter 1½ times vågenhed, men nogle gange skal han måske puttes lidt før, andre gange først efter 2 timer - det er vigtigt at du forsøger at ramme det rigtige tidspunkt.
Det er også rigtig vigtigt at han er godt mæt inden han bliver puttet. Det er vigtigt at han får mad nok og føler stor ro i maven, når han skal sove. Det er derfor fint at du er opmærksom på om han har brug for brystet for at kunne sove endelig videre. Børn i din drengs alder, kan godt have behov for at få bryst inden de bliver puttet, vågne op 20-30 minutter efter, have behov for brystet igen og først derefter sove et lidt længere stræk - så det kan være en mulighed i en periode, at du lige ammer en ekstra gang - hvis du kan amme stående, så er det fint bare at tage ham op, lægge ham til igen og så putte ham igen.
Det kan på samme måde også være en idé i en periode, at lægge sig sammen med ham på dobbeltsengen i soveværelset, amme ham i søvn og blive liggende hos ham. Det at han mærker din nærhed, din duft osv. tæt ved sig, kan sagtens gøre at han får sovet en lidt længere lur - det vil også give dig et hvil, som kan være tiltrængt midt på dagen. Så måske vil det at du lægger dig med ham en gang imellem være godt for jer begge.
Og så er det fortsat helt fint at du svøber ham og luller ham til ro, når han skal sove. Giv ham en sutteklud der dufter af dig ved hans ansigt, sig lidt beroligende ord, tril barnevognen, vip med liften osv. hvad du nu plejer at gøre, for at få ro på.
Hans moro-refleks er fortsat stærk og mange børn vil naturligt under søvn og under skift af søvnfase få sat deres moro-refleks igang. Det er faldrefleksen. Du kender det fra dig selv, lige der hvor du er ved at falde rigtigt i søvn, så spjætter kroppen og du føler at du er ved at falde i et hul. Du kender denne fornemmelse og falder i søvn igen, men hos små børn går faldrefleksen igang, de spjætter voldsomt med både arme og ben og ofte græder de, er nødt til at komme op, blive trøstet, evt. få bryst igen (som nævnt ovenfor), hvorefter de så atter kan sove.
Det vil være en rigtig god idé at svøbe ham og det at blive svøbt i et klæde med armene ind til kroppen, hjælper ham til større fysisk ro. Når han har sparket i maven og bevæget sig, er han støt ind i dit maveskind og pladsen har været trang, det er derfor tryghedsskabende at blive svøbt og det vil give ham større fysisk ro og hjælpe ham videre i søvnen, hvis han føler sig omsluttet og ikke kan ligge og flagre med armene, når hans faldrefleks går igang.
Og så må du, som du allerede nu praktisere, forsøge at lulle ham til ro, når han klynker, vågner lidt op og virker søgende. Det foregår ganske givet tit mere eller mindre i søvne og det er fint at hjælpe ham på vej :)
Han er jo stadig meget lille, så det er helt naturligt at han har brug for hjælp, når han skal sove.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske