Svar: Hvad kan vi forvente - søvn
16. september 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Sophia
De fleste børn på 13 måneder vil fortsat have behov for at sove to lure i løbet af dagen, men mellem 12-18 måneder begynder barnet kun at sove en lur dagligt.
Barnet har behov for ca 13½ times søvn i døgnet, ofte fordel på 11 timers nattesøvn og 2½ times søvn om dagen - som sagt fordel på 1-2 lure.
Børn på 13 måneder må forventes at sove igennem, de kan naturligvis godt stadig vågne en enkelt gang eller to, lige have behov for at få lidt at drikke osv. - det er jo i denne alder, at man ofte fjerner f.eks. flasken inden putning og erstatter med en kop mælk i stedet og det tager lidt tid inden barnet helt har vænnet sig til at indtage sit væskebehov i dag og aftentimerne. Derfor er det naturligt at børn i denne alder, vågner op og er tørstige om natten, men får de så lidt vand, så lægger de sig til at sove igen med det samme.
Børn på 2½-3 år sover normalt 12½ time i døgnet. Her er søvnen fordelt på ca 11 timers nattesøvn og 1½ times middagslur.
Børn vil i denne alder ofte være bange for mørke og bange for små dyr, de kan vågne op om natten og drømme mere end tidligere og de har ofte brug for at have en natlampe tændt og at døren ind til værelset står åben, så de kan høre at de ikke er alene. Børn i denne alder vil ofte også have behov for at ligge i en åben seng, de skal altså ud af deres tremmeseng og det vil få dem til at føle sig trygge, netop fordi de kan stige ud af sengen og gå ind til mor og far, når de har behov.
Det er således normalt at jeres dreng vågner af en drøm og netop det at få lidt at drikke kan gøre at han så roligt sover videre igen. Det er også normalt at han kan være lidt ekstra tryghedssøgende i denne alder.
Du skriver at I på sigt planlægger at børnene skal sove i soveværelset og at I forældre lige nu sover hver for sig ... Hvis det fungerer bedst for jer alle på den måde, så er det fint for mig - jeg tænker dog, om ikke børnene på sigt kan sove sammen i eget værelse og I kan så få soveværelset for jer selv ....? Det kunne måske være at det på sigt var meget rart :)
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske