Svar: Mad?
16. september 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Linda
Det er rigtig dejligt at din dreng trives så godt, det lyder også som om at I er kommet godt igang med skemaden og at overgangen fra bryst til flaske er forløbet uden problemer - ud fra din plan, så ser det ud som om at du ikke ammer mere?
De fleste børn på din drengs alder, vil have behov for en del mælk/væske - ofte ligger deres indtag på 800-900ml ved siden af grød og mos. Du fortæller at din dreng drikker ca 500ml mme dagligt og det er nok til at dække hans jernbehov, men sandsynligvis ikke nok til at sikre hans væskebehov ... Du spørger samtidig om du må give ham kamillete og jeg vil i stedet anbefale dig at du giver ham en ekstra flaske mme - gerne sen aften, så er han bedre dækket ind.
Derudover skal han fra 6 måneders alderen igang med meget mere varieret mad, grovere grød som f.eks. havregrød og flerkornsgrød og også mange flere grøntsager. Du kan lave mos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Og så skal du stille og roligt igang med kød og fisk i grøntsagsmosen. Det skal være kogt eller lavet i ovn og det er en god idé at starte med de lyse typer først - f.eks. kylling og kalkun, rødspætte, torsk eller laks. Kødet/fiskekødet hakkes fint og der kommes ca 1 skefuld i en portion.
Derudover vil det være rigtig godt, at du nu begynder at tilbyde ham lidt frugt og brødskorper i hånden, som han kan sidde og bide i, opbløde med spyt, gumle på. Det styrker ham mundmotorisk og er også godt nu, hvor han begynder at få tænder. Han skal naturligvis være under opsyn, når han sidder med noget i hænderne og det er en god idé at du giver ham bløde stykker frugt, som f.eks. en appelsinbåd, han kan sidde og sutte saften ud af. Stykker af æble dur ikke rigtigt, det får han bidt af og kan let få galt i halsen ...
En plan for et 6-7 måneders barn ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes agurk, ristede rugbrødsbjælker (eller hvad du nu kan finde hvor I bor) i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16-16.30: tilbydes evt. flaske igen og kan også her tilbydes lidt frugt som om formiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres med brødskorper og lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske som gives i søvne og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Så når din dreng bliver 6 måneder må han få stort set alt - også rosenkål, hvis han kan lide det ... :) I stedet for kamillete, så bør du give ham en flaske mælk ekstra. Det er vigtigt at han får sine vitaminer, mineraler osv. via mælken og i te er der ingen næring. En flaske med te vil således fjerne en flaske med mælk og det er uhensigtsmæssigt for hans trivsel.
Den ekstra flaske har jeg lagt ind sen aften, både fordi den ofte er nødvendig for at sikre mælk nok og også fordi det er meget længe ikke at få væske, hvis man skal undvære fra kl. 19-06 - det er 11 timer uden noget ... Det har vi andre næsten svært ved at klare :) Dertil kommer at i takt med at hans indtag af skemad øges om dagen, så forsvinder mælken om dagen og for at dække væske og mælkebehov, så er man nødt til at give flaske på ydertiderne ...
Hvis han får mindst 400ml jernberiget mme dagligt, så får han jern nok og behøver ikke tilskud. Hvis han ikke får dette - hvis han f.eks. kun når op på 350ml mme, så skal han have fuld jerndosis - Men da du tilsyneladende ikke ammer mere, men sikrer ham fuldt med flaske, så burde det ikke være nødvendigt med ekstra jern.
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske