Svar: Falde i søvn selv - 5 mdr.
17. september 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Pernille
Jeg synes det lyder meget fint det du fortæller - at kunne lægge et 5-6 måneders barn i barnevognen, trille vognen 2 minutter og så sover han - det lyder alderssvarende og helt okay og jeg kunne ikke forestille mig, at det ville være et problem i dagplejen ...
Jeg synes det er rigtigt synd at putte din dreng og lade ham græde i 20 minutter før han så sover - det synes jeg er lang tid og han forstår det jo ikke :(
Med den alder han har, så vil det være rigtig godt at give ham en sutteklud eller lignende som han kan have ved sit ansigt når han skal sove. Han har altså brug for noget genkendeligt, noget han forbinder med at skulle overgive sig til søvnen og det kan meget fint være en klud, der dufter af dig også gerne med en sut.
Det vil være rigtig fint at du putter ham, når han har fået mælk og tydeligt er lige ved at falde i søvn, men endnu ikke sover helt. Om dagen i barnevogn, om aftenen i egen seng.
Puttes han i egen seng, så flyttes han fra favn til seng lige der, hvor han er vågen nok til at registrere hvor han lægges, men stadig træt nok til at falde i søvn. Læg hænderne på hans krop, lad ham mærke din varm og tyngden af dine hænder, lul ham til ro - kluden ved ansigtet, bestemte kærtegn og beroligende ord "sssyyy".
Når han puttes i barnevogn, så gøres det på samme måde, med du triller så vognen lidt, holder pause, klynker han, så triller du lidt igen, holder pause osv. så han tilsidst lærer at falde i søvn uden at vognen skal være i bevægelse - men som sagt, 2 minutters trillen og derefter sove - jeg synes det er helt normalt for hans alder og en langt bedre måde at falde i søvn på, end at skulle græde ...
Jeg ved fra dine tidligere breve at din søn er rigtig langt fremme motorisk og han har en naturlig stor fysisk uro i kroppen. Det gør det kun endnu mere nødvendigt netop at hjælpe ham til ro, når han skal sove ... det må dagplejer også kunne se :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske