Svar: Sove på sit eget værelse
17. september 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Pia
Det lyder som om at både du, Nicholas og din mand har det fint med at dele soveværelse og det må I for min skyld gøre sålænge I alle har det godt med det.
Lige nu, kan man sige at Nicholas gennemgår en stor udvikling - især i 18-20 måneders alderen vil mange børn begynde at drømme mere, sove mere uroligt. De har ofte nætter, hvor de pludselig vågner med skrig - det virker nogle gange næsten som mareridt og det er helt naturligt at børn i denne alder, vågner op, sikrer sig at forældrene er der, hvorefter de så sover roligt igen.
At Nicholas vågner op om natten, sikrer sig at du er der og så lægger sig til at sove igen, mener jeg altså handler om den udvikling han lige nu går igennem og der er absolut ikke noget i vejen for at give ham den tryghed at være der - tværtimod!
I 2-3 års alderen begynder mange børn at blive lidt bange for små dyr og ofte begynder de også at blive bange for mørke. Derfor vil børn i denne alder ofte have behov for lidt lys i værelset om natten og det vil ofte også være i denne alder, at man udskifter tremmesengen med en åben seng, så barnet kan stige ud af sin seng og søge forældrene, når det har behov for det.
På sigt, er der noget rart i at have soveværelset for sig selv. Det er nu mere befordrende for parforholdet og sexlivet, at der ikke ligger børn ved siden af i sengen ... :) Derfor vil det være en god idé at Nicholas lære at sove på eget værelse. I vil sandsynligvis også alle tre sove bedre og mere roligt, når I ikke forstyrrer hinanden om natten. Du vil jo ikke reagerer på hans små klynk osv. som han kommer med om natten og han vil naturligt lære at finde sin sut selv. Han kan sagtens dette med den alder han har og det at ligge hver for sig, kan nedsætte serviceniveauet lidt og dermed give mere sammenhængende søvn til alle.
Som udgangspunkt mener jeg altså at Nicholas har bedst af på sigt at få sit eget værelse og et godt tidspunkt kunne evt. være efter jul og nytår - han kan måske få en ny åben seng i julegave, værelset kan blive indrettet, så det passer til ham og så der også kan være gæster og så vendes han til at sove der.
Og så må I se hvad tiden bringer, når der atter kommer overnattende gæster. Måske er han lagt i seng kl. 20 og gæsterne går så til ro og de sover alle sammen. Måske vil han hellere sove hos mor og far i disse perioder og det er helt fint, så har I bare en regel om at han sover på sit værelse, når I er jer selv og at han sover hos jer, når gæsterne låner hans værelse ...
Frygten for at miste, den tror jeg ligger dybt i alle forældre og intet kan være mere forfærdeligt end at miste sit barn! Jeg ved jo ikke hvordan I bor, eller hvad sandsynligheden for kidnapning er hvor I bor i forhold til i DK, men I skal naturligvis sikre jer så godt som muligt. Det kan være at I skal have alarm på døre og vinduer om natten, så alarmen går igang hvis nogen bryder ind, men så I stadig kan bevæge jer rundt i rummet. Det kan også være at I skal bytte værelser, så I sover i det værelse, du mener man lettest kan komme til ...
Og så kan det naturligvis være at din frygt er ubegrundet, at der ikke er grund til uro og unødig bekymring og alt efter hvor meget den uro så fylder hos dig, må du så overveje om du har brug for hjælp. Som sagt er det naturligt at være bange for at miste sit barn, men din frygt må ikke hæmme dig og må ikke gøre at du 'ikke tør give slip' - forstå mig ret, for hele familien skal jo kunne fungere :)
Med hensyn til at sove igennem, så vil det være rigtig godt at du ikke giver sut, vand osv. men lader ham selv finde dette, hvis han har behov for det. Fyld sengen med sutter og giv ham en drypfri flaske med vand i sengen. Så kan han selv tage, hvad han har brug for og derefter sove videre.
Når han klynker, så træt tiden lidt, se om ikke han selv finder ro. Du behøver ikke stå op og gøre en masse, prøv at berolige ham på afstand "ssyyy" eller lignende, så han hører at du er der og at det er sengetid nu. Han skal lære at komme videre i søvnen uden din hjælp og derfor må du med små enkle midler gøre ham mere selvhjulpen om natten :)
Håber du kan bruge mine overvejelser videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske