Svar: Problemer med søvn i dagplejen
17. september 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Oskars mor
Tak for dit brev, jeg kan godt forstå du synes det er lidt utrygt at begynde arbejde igen ... det er en helt ny situation at stå i og det er naturligt lidt svært i starten :)
Det lyder som om at I har fået en sød dagplejer, som har masser af erfaring. Det er normalt en rigtig god ting fordi hun naturligt vil indgyde en vis ro - men det du naturligvis ikke, hvis hun har så fastgroede vaner at der ikke længere er plads til fleksibilitet ...
I forhold til jeres drengs alder, så er det umiddelbart relevant med to lure dagligt. Det lyder dog som om at han får tilbud om at sove og man burde formode, at hvis han er i barnevognen og de triller af sted til og fra legestue - ja så ville han naturligt falde i søvn, hvis han var træt. At han således ikke sover, tyder jo på at han på nuværende tidspunkt ikke har behov for den middagslur og derfor lyder det fint at hun i stedet putter ham til en lidt længere middagslur.
MEN, når det er sagt, så skriver du også at I ikke længere giver ham flaske og jeg tænker at jeres dreng måske netop har brug for den, for at kunne sove om dagen. Han er jo stadig ikke ret gammel og vil normalt have brug for to flasker dagligt (400ml) for at få dækket sit jernbehov (+væskebehov) og det at han nu er væk hjemmefra, ikke får samme fysiske kontakt og nærhed, ikke har mor hos sig osv. om dagen, det kan sagtens gøre hans behov for flaske større - jeg tænker, at flasken kan bruges lidt som en substitut for mor og dermed hjælpe ham til at falde i søvn og lade roen komme over sig - og dermed også gøre at han kan sove mere end ½ time af gangen.
Jeg synes derfor I skal foreslå at dagplejer giver ham en flaske inden hun putter ham for at se om det vil gøre en forskel. Det er fint, hvis han kan undvære den aften og nat - helt okay, hvis han er i stand til at indtage sit behov for mælk og væske på anden vis - men jeg tænker at den kan have en tryghedsgivende effekt om dagen, som han lige nu lyder til at have behov for og det må alt andet lige være dejligt at falde i søvn med en mave fuld af lun mælk :) Måske vil han netop acceptere den i dagplejen, selvom han ellers har sagt fra.
Det er naturligvis relevant også at medtænke om han er sulten, du kan evt. give ham en grovbolle, noget frugt eller andet med som mellemmåltid dagplejer kan give ham.
Det er smadder synd at han skal starte i gæstedagpleje lige nu, hvor alt er så nyt - men det kan I jo ikke gøre så meget ved. Det kan godt være at han der sover bedre, men om det så skyldes dagplejer eller det faktum, at han bliver naturligt mere træt af at skulle forholde sig til en ny voksen, nye børn, nye rutiner osv. det kan jo også tænkes.
I er derfor nødt til at se tiden an og se hvad der sker, når der kommer mere ro på hele situationen.
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham - glæder mig til at høre hvordan hele situationen ser ud om en månedstid :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske