Svar: Mange opvågninger om natten - 6 mdr.
17. september 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Christina
Der er ingen tvivl om at øreproblemerne spiller ind på søvnen og at Medine vågner flere gange om natten på grund af dette.
Det er umiddelbart en fin plan for dagen du har sendt, hun vågner ikke fordi hun har behov for mælk - men simpelthen fordi det at sutte og komme op i din favn letter hendes tryk i ørerne og derefter sover hun så bedre igen - indtil hun vågner næste gang.
Det er helt relevant at du ammer hende aften (20), sen aften (23) og tidlig morgen (05) - de øvrige tidspunkter må du prøve at få hende til at sove videre uden brystet i munden og kan du ikke det, så må du give hende brystet, men stille og roligt lirke det ud af munden på hende igen, så hun til sidst lærer at sove uden.
Samtidig med at du gør dette skal du så også indføre noget andet og her f.eks. en klud, som hun kan have liggende ved sit ansigt og som dufter af dig. Hun skal altså have en substitut for brystet og den skal i første omgang introduceres sammen med brystet og så stille og roligt fylder den mere og mere og tager helt over, når brystet så tilsidst fjernes.
Det er en god idé at elevere hendes hovedgærde, så hun ligger højere med hovedet. Det kan du gøre ved at komme en lille pude ind under hendes madras i sengen. Hun er for lille til at sove med hovedpude, men hun kan have god gavn af at have en pude under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op. Det at ligge højere med hovedet kan gøre at hun ikke oplever helt så stort tryk og dermed smerter fra ørerne.
At tilbyde flaske er naturligvis en mulighed, men da amningen går godt og det lyder som om at I begge trives med dette, så er der umiddelbart ikke grund til at introducere en flaske. Det er jo heller ikke mangel på mælk der får hende til at vågne ... Dertil kommer at børn der får flaske kan have lidt større tendens til øreproblemer end børn der ammes og vælger man at give flaske, så er det ekstra vigtigt at barnet eleveres og ligger med hovedet lidt højere end kroppen, når flasken gives. Børn der for flaske bør ikke spise fladt af risikoen for mellemørebetændelse.
Med hensyn til hendes sprog, så kan det naturligvis godt spille ind, hvis hun gennem længere tid har haft problemer med væske på ørerne. Det er vigtigt at du taler tydeligt med hende og at hun kan se dig, din ansigtsmimik osv. når I pludrer i dialog. Hvis du sidder med hende på skødet og gerne vil synge for hende eller lignende, så tal til hende bagfra, så lyden kommer bag ved øret, så hører hun bedre.
Hendes afføring skal være mere fast i det, nu hvor hun får fastere føde men den må ikke være hård og hun må ikke have svært ved at komme af med det. Det er fint at du så giver variation i kosten - mere sveskemos, grøntsager osv. og også giver laktulose.
Den eneste kommentar jeg har til din plan er tilbuddet om tykmælk om eftermiddagen - jeg synes din datter er for lille til at få dette, hvis du giver hende det, så bør hun max få ½ dl. I stedet kan du give hende en flerkornsgrød med frugtmos.
Når sundhedsstyrelsen anbefaler at man kan give lidt komælk, så handler det mest om at barnet kan få mad, der tager udgangspunkt i familiensmad. Det vil sige, at hvis du laver en kartoffelmos på sødmælk så kan I alle spise det samme. Det er først efter 9 måneders alderen at komælk kan udgøre en større del af hendes indtag ... :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske