Svar: På en god nat skal vi give sut 4-5 gange
18. september 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Signe
Hvor er det dejligt at høre, at det går så godt og at I nyder jeres lille livsstykke :)
Motorik, drømme, separationsangst - ja det lyder som meget gode forklaringer på natteroderi i den alder ...MEN, det kan dog også skyldes en dårlig vane med at få sut ...
Du fortæller jo at jeres dreng våger op og hvis I ikke giver ham sutten med det samme, så begynder han at snakke og søger underholdning - en god nat, er hvis man kun skal give sutten 4-5 gange ... :(
Mon ikke det er ved at være tiden, at I lærer jeres charmetrold selv at tage sin sut i munden og skruer lidt ned for servicen ...? :)
Start med at give ham sutten i hånden om dagen, så han vender sig til selv at putte den i munden. Når han skal have den om natten, gør I det samme - sutten i hånden, gerne begynde selv at lede efter den og putte den i munden. Kom lidt ekstra sutter i sengen, så han har større held med at finde en - træk evt. en stofble igennem, så han får fat i en sutteklud + sut og derfra lettere får den i munden selv :)
Vanebetinget afbrudt søvn opstår ofte på grund af sutten. Barnet vendes til at sutten skal være i munden for at sove og det betyder at man som forældre kan komme ud i en situation, hvor man ligger med den ene hånd og ben ude af sengen, parat til at putte sutten i munden, når den tabes.
Når barnet sover, så vil det skiftevis sove let og sove dybt. Når barnet sover rigtig godt, så slappes alle muskler i kroppen og sutten ryger automatisk ud af munden. Når barnet så skifter søvnfase, så vågner det lidt op, mangler sutten for at sove igen - og det er her problemet opstår. Jeres dreng bør i princippet lære at komme videre i søvnen uden sutten i munden og hvis han har brug for sutten, så bør han lære selv at tage den i munden om natten :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske