Svar: Grød og frugtmos
20. september 2009
Alder:
4 mdr.
Hej
Tillykke med lillesøster :)
Det lyder som om at I har ramt det rigtige tidspunkt for skemad og som om at Josephine både nyder og trives med lidt grød :)
Når man starter allerede når barnet er 4 måneder, så skal der naturligt lidt mere tilvænning til og man må gå lidt mere stille og roligt til værks.
Jeg anbefaler normalt at man holder mængden af grød lidt nede, for at sikre plads til mælken efterfølgende og samtidig sikre at maven ikke pludselig går i stå. Det er bedre at give hende 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. på en gang og derfor vil jeg anbefale jer at holde lidt igen, selvom hun virker til at kunne spise meget.
Hvis man vælger at give to mindre måltider, så sikrer man hende også større variation og det er vigtigt for hendes trivsel.
Når hun har fået majsgrød i 3-5 dage og det bare kører derudad, så vil det være fint at forsøge med risgrød også. Når hun har vænnet sig til dette, så må du gerne variere mellem de to grødtyper og stille og roligt variere yderligere ved at tilsætte lidt forskellig kogt frugtmos som topping på grøden.
Når hun uden problemer kan spise en lille dl. grød, så må du gerne begynde at give hende 2 gange dagligt, netop efter princippet om at lidt to gange dagligt er bedre end en stor portion. De fleste børn vil være parate til to måltider skemad omkring 5 måneders alderen og her vil du så kunne variere mellem grødtyperne til frokost og så begynde med lidt grøntsagsmos om aftenen. Udgangspunktet kan så være de grøntsager I andre får - kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash er ofte gode at starte med.
Det kan anbefales at bibeholde en kendt grød, når du giver nye grøntsager og bibeholde en kendt grøntsagsmos, når du introducerer nye grødtyper - så hun får et måltid dagligt, hun er vant til at få. Stille og roligt udvides grøden til at være af f.eks. hirse eller boghvede, fordi det er lavet på flager og giver en lidt mere 'fnugget' grød, en god optakt til at hun i 6 måneders alderen skal have havregrød osv. :)
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske