Brev:
2. gangsmor og totalforvirret!
20. september 2009
Alder:
1 mdr.
2. gangsmor og totalforvirret!
Kære Helen!
Jeg er ny her på siden:-) Jeg er lige blevet mor for anden gang. Jeg har i forvejen en dreng på 4 år og min lille pige er seks uger.
Jeg skriver primært fordi vores pige er meget vågen og utilfreds om aftenen. Det skal siges at hun er født ca. tre uger for tidligt og har modermælksbetinget gulsot der tager sin tid om at gå væk.
Hendes døgn ser nogenlunde således ud:
05:00: vågner og ammes, sover lidt til kl. ca. 06:00/06:30. Så er hun vågen i ca. en time, måske halvanden time og skal derpå sove igen fra ca. 08:30. HUn vågner igen efter to- to en halv time eller tre timer, og skal ammes. NOgle gange er hun lige vågen en halv - en hel time dér, og skal så sove igen fra middagstid og igen to-tre timer. Midt på eftermiddagen skal hun ammes igen og sover som regeligen derefter. Måske kan hun være lidt vågen dér, men ellers er det først hen omkring kl seks/syvhun vågner op til dåd! Dagen indtil nu er vel meget normal for en baby på hendes alder, eller hvad? Fra kl seks/syv kan hun godt være vågen tre - fire timer og det er lidt hårdt om aftenen.
Min mand og jeg er jo trætte efter en hel dag og vi har også den store der skal have tid og opmærksomhed. Vores pige er også i dette tidsrum temmelig utilfreds. HUn spiser meget, men spytter mit bryst ud ofte, og bøvser og gylper også. Hun kan godt være interesseret i at kigge på ting eller os, men bliver hurtig utilfreds igen.
Grunden til jeg beskriver dette som et problem er, at vi jo gerne vil have hende ind i en rytme hvor hun bliver puttet ved otte-tiden: er det for meget at forlange af hende, når hun ikke er større??
Vi har to aftener nu prøvet at eftermade med noget modermælkserstatning,og det vil hun også gerne have,men hun sover ikke mere af den grund. Kan hun være stresset, overtræt, sulten, have ondt i maven?? Vi ved det simpelthen ikke og det er frustrerende.
Det er ikke sådan at hun skriger uafbrudt, men er grundlæggende utilfreds og har svært ved at give slip og falde i søvn. Hun falder naturligvis i søvn, som regel i tidsrummet mellem kl. ni og halvelleve, hvorpå hun kan sove til midnat eller halv-et-et. Derpå vågner hun gerne kl to-tre stykker og så kl fem. Det blir'jo ikke til megen søvn for min mand og jeg, hvorfor vi skiftes til at tage natten: jeg tager to og han tager en af hensyn til min mælkeproduktion. Jeg malker ud til natten. Ideen med en flaske var, at hun skulle tage nogle længere sovestræk om natten, men det har hun ikke gjort indtil videre. Som sagt har vi kun prøvet det to aftener.
Mit spørgsmål til dig er:
- Skal vi bare finde os i at det er sådan om aftenen lige nu, eller kan vi gøre noget aktivt for at ændre det? Kan ikke huske hvordan det var med den store,- tror man nemt kommer til at lide at selektiv hukommelse;-)
- Er det normalt for en baby i hendes alder? Kan hendes urolige aftener have noget at gøre med at hun er født før tid (umoden)? Og er det evt. først når hun er tre-fire måneder vi kan begynde at lære hende putteritualer??
På forhånd tak for svar:-)
Den rådvilde mor.