Svar: 2. gangsmor og totalforvirret!
20. september 2009
Alder:
1 mdr.
Kære rådvilde mor
Tillykke med den lille pige :)
At være født 3 uger før tid, betegnes som værende til termin og det burde således ikke spille ind på jeres datters uro - men, hun kan dog naturligt godt have lidt umodne tarme og svært ved at nedbryde sin føde og det kan godt give lidt uro, ondt i maven, grød, pjevsen osv. og i det hele taget svært ved at overgive sig til søvnen.
Det er også sådan at små børn hører alt. De er ikke i stand til at lukke lyde ude, som vi voksne er. Hvis du hører radio, så hører du et stykke musik, som du synger med på, så kommer der noget du lukker af for, så er der noget i radioavisen der fænger din interesse og du lytter igen og så hører du igen ikke det næste osv. Den evne har din datter ikke - hun hører det hele og er simpelthen ikke i stand til at lukke til og fra.
Først på dagen går det meget godt, men sidst på dagen, hvor storebror skal hentes, I kommer hjem, han leger (hvilket han også skal have lov til:)), far kommer hjem, aftensmaden skal laves, de praktiske ting skal ordnes osv. der er naturligt rigtig meget uro i det lille hjem og det kan sagtens være det jeres datter reagerer på.
Derfor er det vigtigt at du i løbet af dagen og især om eftermiddagen er opmærksom på at få lukket lyde ude, at radioen eller fjernsynet ikke kører, at hun f.eks. stilles ude eller inde i soveværelset, når hun skal sove, så hun ikke får alt for mange stimuli.
Det kan være en god idé at skærme hendes syn, således at du f.eks. hænger en stofble op over barnevognen, når hun skal sove, sørger for nedrullede gardiner når hun skal sove osv. og generelt ikke giver hende alt for mange ting at kigge på at gangen.
Hun skal naturligvis have legetøj, men det kan være udmærket at du ikke bare lægger alt hendes legetøj rundt om hende på en gang eller hænger for mange ting over hende, men nøjes med at vælge nogle få stykker ud af gangen. Det med legetøj og aktiviteter bliver naturligt mere aktuelt i løbet af den næste måneds tid :)
Du skal også være meget opmærksom på hvis hun kigger væk, når du sidder med hende. I kan fint sidde og pludre sammen i et stykke tid, pludselig så gaber hun og hun har brug for en pause. Her er det vigtigt at du ikke kræver hendes kontakt, men netop lader hende se væk. Når hun er parat, så søger hun dit blik igen og I pludrer sammen indtil hun atter drejer sig og viser at det igen er vigtigt med en pause.
Vær også opmærksom på at jeres datter naturligt bliver påvirket af hvordan I har det. Hvis der er ro på, hjemmet er fyldt med harmoni, så bliver hun naturligt også mere rolig end hvis I stresser, har travlt, tager i byen osv. i løbet af dagen eller flere gange om ugen.
Det er for tidligt at indføre søvnrutiner og ritualer, du kan ikke regne med at hun sover på faste tidspunkter endnu og hendes søvn er fleksibel. Nogle gange sover hun kun ½ time, andre gange sover hun måske 3 timer i træk eller mere - den fleksibilitet er der med små børn.
MEN, du kan godt indføre en fast måde at putte hende på, at du f.eks. starter med at skifte hendes ble, giver hende mælk, svøber hende og putter hende i liften med en sut og en sutteklud. Jo mere fast ritual du kan lave, jo mere forbereder du hende på hvad der skal ske og jo mere rolig og afslappet vil hun blive.
Så små putteritualer er okay og fint at indføre, men stadig skal man også være fleksibel, når det handler om søvnlængde og tid ...
Til sidst vil jeg bare lige sikre mig at den "modermælksbetingede gulsot" er lægediagnosticeret? Det er rigtig vigtigt at du er fuldstændig sikker på at det er på grund af modermælken at din datter er gul og at hun er undersøgt grundigt ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske